Arkitekturens Dag

I ÅR FEJRER VI FRIHEDEN!
- Arkitekturens Dag, mandag den 2. oktober 2017

Hvor Arkitekturens Dag normalt forløber under et tema – i 2015 handlede det fx om ’Hverdagsarkitekturens værdier og muligheder’ og i 2016 om ’Deleøkonomi’ - er Arkitekturens Dag i år blevet sat fri til at gøre præcis, hvad der passer den.

Det skønne ved arkitektur er jo netop, at den kommer os alle sammen ved - vi møder den hver evigt eneste dag på hvert eneste gadehjørne - og skulle en så hverdagslig grundoplevelse for én gangs skyld ikke have lov selv at bestemme.

Arkitektur er en æstetisk disciplin, men det er også et socialt anliggende, der skaber de fysiske rammer rundt om det samfund og det liv, vi alle sammen lever til hverdag. Den unikke sammenblandingen af kunstnerisk virkelyst og samfundsmæssigt engagement udgør arkitekturens kerne.

Ved at sætte Arkitektures Dag fri for et tema, håber vi her hos Arkitektforeningen at skabe en anarkistisk virkelyst blandt de mange deltagende arrangører, der vil afspejle arkitekturens mangfoldighed.

Vores oprigtige håb er, at programmet vil komme til at stritte i alle retninger og køre på både den helt store klinge og fortabe sig i detaljerne.

Intet er for stort, intet er for småt. Det eneste krav er, at arrangementerne har fokus på vores omgivelser; bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

Vi ser frem til at afsøge grænserne for arkitekturen og fejre Arkitektures Dag i frihed sammen med alle de deltagende arrangører og hele Danmark.

Fakta
Alle kan bidrage med en begivenhed til programmet til Arkitekturens Dag. Det kan fx være i form af åben tegnestue eller virksomhed, præsentation af projekt, udstilling, byvandring, foredrag, filmvisning – eller noget helt andet. Det eneste krav er, at det har fokus på vores omgivelser; bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

Alle arrangører af events på Arkitekturens Dag får omtale på arkitektforeningen.dk og i det landsdækkende pressemateriale vedrørende dagen, men Arkitektforeningen har ikke mulighed for at yde økonomisk støtte til arrangementerne i 2017.

Hvis du vil have dit arrangement med i pressematerialet, skal vi have det senest den 1. september 2017.
Send det til Cecilie Frydenlund Nielsen på cn@arkitektforeningen.dk
Arkitektforeningen er tovholder, når tegnestuer, kommuner, institutioner og skoler fejrer arkitekternes internationale kampdag med events, foredrag, udstillinger og meget mere. Sammen sætter vi den 2. oktober fokus på arkitekters arbejde.

Logo
Download Arkitekturens Dag logo her  til tryk af egne plakater og flyers, til lokale annoncer samt brevpapir til pressemeddelelser.

Formålet med dagen
Formålet med Arkitekturens dag er at vise omverdenen, hvad danske arkitekter laver, hvad arkitekternes kompetencer kan bruges til, og hvad arkitektur handler om. Danske arkitekter har en unik forståelse for brugerinddragelse, helhedstænkning og funktionalitet og over hele verden er dansk arkitektur kendt for sin evne til at kombinere innovative og menneskeligt værdiskabende løsninger.

Dagen er for alle, både børn og voksne, så gå på opdagelse i programmet, der løbende uploades på denne side.

Sæt pris på arkitekturen!
Arkitektforeningen opfordrer kommuner til at uddele bygningspræmieringer på Arkitekturens Dag.

Læs om Arkitekturens Dag 2016

Læs om Arkitekturens Dag 2015