Folkemøde 2017

Debatter og smalltalk, foredrag og møder på kryds og tværs af fag, politiske interesser, medier og privatpersoner.

Hele Allinge er i dagene omkring Folkemødet landets mest demokratisk udvekslende zone for holdninger, visioner og planer for fremtidens Danmark.

En stor del af arkitekturens og byggeriets aktører har de senere år været meget aktivt til stede til Folkemødet på Bornholm. I år er ingen undtagelse.

Arkitektforeningen er naturligvis også på Bornholm og deltager i debatter om blandt andet arkitekturpolitik, kultur, tilgængelighed og samfundsengagement blandt de mange ambitiøse møder, der finder sted i løbet af dagene.

Folkemødet løber af stablen fra den 15.-18. juni, og i år er Arkitektforeningen vært for 4 arrangementer.

Åbningsdebat – Rum og samtale
Arkitektforeningens formand Natalie Mossin deltager i en åbningsdebat med emnet Rum til samtale om, hvordan man sikrer rum til samtale på festivaler og generelt i det offentlige rum. Sted og tidspunkt er endnu ikke fastlagt.

Byg din blandede by i LEGO-klodser
På terrassen bag Boligselskabernes Landsforenings (BL) dome vil Arkitektforeningen i samarbejde med BL og Lokale og Anlægsfonden invitere til to arrangementer, hvor politikere, fagfolk og meningsdannere med LEGO-klodser i hænderne vil diskutere ’Byens aktive rum er ikke for alle’ og ’Arkitektur og fællesskab i den opdelte by’. Ved førstnævnte arrangement vil bl.a. formand Natalie Mossin være i dialog med transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, og i sidstnævnte vil Arkitektforeningens direktør Jesper Pagh fungere som kyndig ordstyrer. Begge arrangementer løber af stablen hhv. fredag og lørdag kl. 10.30 på terrassen bag BL's dome.

Hit med skraldet
I samarbejde med Danske Arkitektvirksomheder og med udgangspunkt i folkemødeskrald har Arkitektforeningen inviteret Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen til at diskutere genbrug af affald i byggeriet, upcycling af materialer og cirkulær økonomi med de to arkitekter MAA Anders Lendager og Kasper Guldager. Arrangementet løber af stablen på Lille Scene, fredag kl. 14.00.

Kom med os til Folkemødet - *UDSOLGT*
Medlemsbus til Allinge eksklusivt for medlemmer af Arkitektforeningen og Forbundet af Arkitekter og Designere (FAOD) lørdag den 17. Juni.

Alle overnatningssteder på Bornholm er for længst meldt fuldt booket. Medlemmer af Arkitektforeningen og medlemmer af FAOD har dog en særlig mulighed for at tage del i én af landets største demokratiske begivenheder, hvor arkitekturens vigtige betydning også kommer på dagsorden.

Debatter og smalltalk, foredrag og møder på kryds og tværs af fag, politiske interesser, medier og privatpersoner – hele Allinge er i dagene omkring Folkemødet måske landets mest demokratisk udvekslende zone for holdninger, visioner og planer for fremtidens Danmark.

Arkitektforeningen og Forbundet af Arkitekter og Designere er naturligvis også på Bornholm og deltager i debatter om blandt andet arkitekturpolitik, kultur, tilgængelighed og samfundsengagement blandt de mange ambitiøse møder, der finder sted i løbet af dagene. Programmet er endnu ikke endeligt, men det vil blive lagt op på Arkitektforeningens website, når det ligger klar.

På årets politiske træf kan privatpersoner møde beslutningstagere, interesseorganisationer, erhvervsliv og politikere fra Folketinget, EU, kommuner og regioner.  Tag med fagfæller til Allinge fra både Arkitektforeningen og FAOD. Oplev stemningen, dialogen og engagementet i demokratiet og samfundets fremtid. Lyt til andres holdninger, visioner og viden. Lad dig inspirere og tag del i debatterne – på møderne, over en bid brød, i Allinge eller måske senere.

Afgang København-Allinge:
Lørdag d. 17. Juni kl. 6:45
Bussen kører fra Ingerslevsgade ved DGI-Byen bag Københavns Hovedbanegård.
Den er mærket ”Akademisk Arkitektforening / FAOD”.
Bussen ankommer i Allinge kl. ca. 10.30

Afgang Allinge-København
Lørdag d. 17. kl. 21.15.
Bussen er tilbage på Ingerslevsgade kl. ca. 01:00
Pris: 100 kr. for hele turen.
Turen er eksklusivt for medlemmer af Arkitektforeningen og medlemmer af Forbundet af Arkitekter og Designere.

Der er plads til 56 medlemmer

*Busturen til Folkemødet er udsolgt*