Sådan kommer du i gang
Herunder kan du læse svar på de mest almindelige spørgsmål til arkitektforeningen.dk's netværkssider
OM LOGIN:
Hvordan logger jeg mig ind på netværkssiden?
OM OPTAGELSE I / UDMELDELSE AF NETVÆRK:
Hvordan bliver jeg medlem af et netværk?
Hvordan melder jeg mig ud af et netværk?
Kan jeg blive medlem af et netværk, hvis jeg ikke er medlem af Arkitektforeningen?
OM MAILS:
Hvordan får jeg nyheder fra netværkene, jeg er tilmeldt?
OM NETVÆRKSTYPER OG START AF NYT NETVÆRK:
Er der forskellige typer netværk?
Kan jeg selv oprette et netværk?
Hvordan tilføjer man nye medlemmer til et netværk som administrator?
Hvordan fjerner man medlemmer fra et netværk, eller fratager dem administrationsrettigheder?
OM AT OPRETTE INDHOLD I NETVÆRK:
Hvordan opretter jeg et indlæg?
Hvordan opretter jeg et arrangement i netværkskalenderen?
Hvordan redigerer / sletter jeg et arrangement?
Hvordan tilmelder jeg mig et arrangement?
Hvordan lægger jeg billeder ud på netværket?
Hvordan redigerer / sletter jeg billeder i et album?
Hvordan lægger jeg en fil på netværket?
Hvordan redigerer / sletter jeg en fil?
Hvordan opretter jeg et link?
Hvordan redigerer / sletter jeg et link?
OM REDIGERING AF PROFIL:
Hvad er en brugerprofil?
Hvordan ændrer jeg mine stamdata?
Hvordan ændrer jeg mine profiloplysninger?
Hvilken størrelse billede kan jeg uploade?
Hvad kan jeg bruge funktionen ANBEFAL til?
Hvordan opretter jeg en relation til et andet medlem?
OM LOGIN:
Hvordan logger jeg mig ind på netværkssiden?
Klik på LOG IND øverst på arkitektforeningen.dk og angiv brugernavn og adgangskode. Kender du brugernavnet (din e-mailadresse), men ikke adgangskoden, kan du få den tilsendt ved at klikke på ”Du kan få tilsendt din adgangskode ved at klikke her”
Kender du hverken brugernavn og adgangskode kan du kontakte Charlotte Gade, chg@arkitektforeningen.dk, T: 30 85 90 17 eller mail@arkitektforeningen.dk, T: 30 85 90 00.
OM OPTAGELSE I / UDMELDELSE AF NETVÆRK:
Hvordan bliver jeg medlem af et netværk?
-
• Log ind på hjemmesiden med dit brugernavn og adgangskode
-
• Klik på fanebladet NETVÆRK eller øverst på MINE NETVÆRK -
• Find det ønskede netværk i listerne – husk at klikke på ’Næste’, for at se dem alle. De kan evt. sorteres alfabetisk -
• Klik på det ønskede netværk, så du kommer ind på netværkets forside. Her kan du klikke på TILMELD MIG NETVÆRKET/ ANSØG OM MEDLEMSKAB, afhængigt af om det er et åbent netværk, hvor du bare tilmelder dig eller et lukket netværk, hvor du anmoder administratoren om deltagelse
Hvordan melder jeg mig ud af et netværk?
-
• Log ind på hjemmesiden med dit brugernavn og adgangskode
-
• Klik på fanebladet NETVÆRK eller øverst på MINE NETVÆRK -
• Find det ønskede netværk i listerne
Kan jeg blive medlem af et netværk, hvis jeg ikke er medlem af Arkitektforeningen?
Ja, men det kræver, at du inviteres af en af de brugere, der administrerer netværket. Administratoren af netværket skal desuden kontakte sekretariatet, Charlotte Gade, chg@arkitektforeningen.dk, som opretter brugeren.
OM MAILS:
Hvordan får jeg nyheder fra netværkene, jeg er tilmeldt?
Du får automatisk mails om netværksnyhederne, med mindre du har slået det fra under din personlige profil. Under din personlige profil kan du angive hvilken type af mails du vil modtage samt frekvensen af dem.
OM NETVÆRKSTYPER OG START AF NYT NETVÆRK:
Er der forskellige typer netværk?
Ja, de faglige netværk er opdelt i flg. typer:
Åbent netværk
Netværkets indhold kan ses af alle. Alle medlemmer i Arkitektforeningen kan melde sig ind. Er man ikke medlem af Arkitektforeningen kan man inviteres af de, der administrerer netværket.
Medlemsnetværk
Netværkets indhold er kun for medlemmer. Alle medlemmer i Arkitektforeningen kan melde sig ind. Er man ikke medlem af Arkitektforeningen, kan man ikke deltage.
Lukket netværk, hvor medlemmer kan anmode om at deltage
Netværkets indhold kan kun ses af de, der er meldt ind i netværket og godkendt af netværkets administratorer. Netværkets beskrivelse er synlig, så medlemmer kan anmode om at deltage. Er man ikke medlem af Arkitektforeningen, skal man inviteres af en administrator.
Lukket netværk, som kun kan ses af inviterede brugere
Netværkets indhold kan kun ses af de brugere, som er inviteret ind i netværket af netværkets administratorer.
Kan jeg selv oprette et netværk?
Ja, du kan selv oprette et fagligt netværk, hvis du er medlem af Arkitektforeningen. Når du opretter et fagligt netværk, bliver du automatisk administrator af det. Hvis du beslutter, at man skal anmode om at blive medlem, eller at medlemmerne skal inviteres ind i netværket, er det dig, der håndterer medlemskabsanmodningerne, i modsætning til de åbne netværk, hvor man blot tilmelder sig.
-
• Log ind på hjemmesiden
-
• Klik på MINE NETVÆRK øverst på siden -
• Klik på OPRET ET FAGLIGT NETVÆRK i venstremenuen -
• Udfyld formularen – felter markeret med rødt, skal udfyldes. -
• Find den ønskede netværksgruppe.
-
• Klik på ADMINISTRER NETVÆRK i venstremenuen -
• Klik på TILFØJ MEDLEMMER -
• Skriv navnet på det medlem, du ønsker at invitere -
• Gentag med alle de personer du ønsker tilføjet -
• Find den ønskede netværksgruppe.
-
• Klik på ADMINISTRER NETVÆRK i venstremenuen. -
• Under fanen ”Rediger”, vises alle medlemmer af gruppen. -
• Hvis medlemskab af gruppen ønskes slettet, klikkes ”Ophæv medlemskab” ud for den pågældende person. -
• Hvis administrator rettigheder ønskes fjernet klikkes ”Fjern adminrettighed” ud for den pågældende person. -
• Gå ind i det ønskede netværk
-
• Klik på INDLÆG i venstremenuen -
• Klik på SKRIV NYT INDLÆG -
• Giv indlægget en sigende titel og skriv en tekst under INDHOLD -
• Klik på TILFØJ TIL NETVÆRKET -
• Ønsker du at oprette et link til en anden hjemmeside i din tekst, ’highlighter’ du et relevant ord i din tekst (fx” link til xxx”), klikker på kæde-ikonet oppe i Indholdsvinduets menulinje og indsætter den ønskede hjemmesides URL (http-adresse) i feltet ”Link URL”. Under ”Target” vælger du ” Åben link i nyt vindue”. Klik på Indsæt.
Vil du fjerne linket, ’highlighter’ du linket og klikker på ikonet med den brudte kæde. -
• Vil du vedhæfte en fil, klikker du på ”Browse” under ”Vedhæftede filer”. I dit fil-bibliotek vælger du den relevante fil, klikker på ”Åben” og efter kort tid vises filens navn i vinduet.
Du kan fjerne filen igen ved at klikke på ”Fjern” ved siden af vinduet. -
• Gå ind i det ønskede netværk
-
• Klik på KALENDER i venstremenuen -
• Klik på TILFØJ TIL KALENDEREN -
• Skriv en sigende titel – gerne om det er en konference, seminar e. lign - og skriv en tekst under ”Beskrivelse”. -
• Ønsker du at oprette et link til en anden hjemmeside (fx arrangørens hjemmeside, hvor der måske er online-tilmelding) i din tekst, ’highlighter’ du et relevant ord i din tekst (fx” link til xxx”), klikker på kæde-ikonet oppe i indholdsvinduets menulinje og indsætter den ønskede hjemmesides URL (http-adresse) i feltet ”Link URL”. Under ”Target” vælger du ” Åben link i nyt vindue”. Klik på Indsæt.
Vil du fjerne linket, ’highlighter’ du linket og klikker på ikonet med den brudte kæde. -
• Udfyld med datoen for arrangementet og hvornår det starter. I feltet ”Varighed” kan du enten skrive bindestreg og sluttidspunkt eller antal timer. -
• Under ”Sted” angiver du gade, postnr., by osv. adskilt af kommaer. -
• Hvis du under ”Online tilmelding” vælger ”Ja” betyder det, at der på arrangementssiden er mulighed for, at netværkets medlemmer kan angive, om de kommer, ikke kommer eller måske kommer.
Det kræver, at medlemmet er logget på for at kunne bruge denne funktionalitet.
Tilmeldinger, der er angivet via online tilmelding, sendes til den e-mail, der er angivet sammen med arrangementet.
Det en god idé at tilbyde alternative tilmeldingsmuligheder i beskrivelsen – fx via en e-mail, der ikke kræver, at man er logget på sitet. -
• De steder, der er markeret med en rød stjerne, skal du udfylde/forholde dig til. -
• Klik på KALENDER i venstremenuen og find det ønskede arrangement,
-
• Klik på redigér. Herefter kan du både ændre Titel, Beskrivelse, Dato osv. samt slette det helt. -
• Gå ind i det ønskede netværk
-
• Klik på KALENDER i venstremenuen -
• Hvis arrangementet er oprettet med online-tilmelding, klikker du på ”JA, NEJ eller MÅSKE” i højre side. Der sendes automatisk en mail til den e-mailadresse, den ansvarlige har angivet. Du har mulighed for at ændre din tilmelding efterfølgende ved at klikke på en af de andre muligheder. Det valgte vises med gul baggrund, hvis du vender tilbage til siden senere. Vær opmærksom på, at der kan være link til en hjemmeside, hvorfra tilmelding foregår, hvis det er et arrangement, som Arkitektforeningen ikke står for, men blot orienterer om. -
• Gå ind i det ønskede netværk
-
• Klik på BILLEDER i venstremenuen -
• Klik på TILFØJ BILLEDER -
• Under ALBUM vælger du om du vil oprette et nyt album (især relevant ved mere end et billede), (intet album) ved kun et billede eller om det er relevant at benytte et af de eksisterende album. Ved oprettelse af et nyt album, gives det en sigende titel. -
• Klik på ”Gennemse”. I dit fil-bibliotek dobbeltklikker du på det ønskede billede, og efter kort tid vises billedfilens navn i vinduet over ”Gennemse”.
Du kan fjerne filen igen ved at klikke på ”Fjern” ved siden af vinduet. -
• Vil du uploade flere billeder, klikker du på ”Gennemse” igen og gentager ovennævnte operation. -
• Klik på BILLEDER i venstremenuen, klik på det ønskede album i venstremenuen eller på EFTER ALBUM i midten af skærmbilledet, hvor du så også kan finde albummet.
-
• Gå ind i det ønskede netværk
-
• Klik på FILER i venstremenuen -
• Klik på UPLOAD NY FIL -
• Du kan vælge at oprette en mappe med et sigende navn (især relevant, hvis der er tale om flere filer) eller vælge (Ingen mappe) -
• Klik på ”Gennemse” og find den ønskede fil i dit fil-bibliotek, klik på ”Åben” og efter kort tid vises filens navn i vinduet.
Du kan fjerne filen igen ved at klikke på ”Fjern” ved siden af vinduet. -
• Klik på TILFØJ TIL NETVÆRKET -
• Gå ind i det ønskede netværk
-
• Klik på LINKS i venstremenuen -
• Skriv en sigende titel og gerne en tekst om linket. -
• Klik på LINKS i venstremenuen, find linket og klik REDIGER. Herefter kan du både redigere overskriften, teksten og linket og slette det hele. -
• Log ind, hvis du ikke allerede er logget ind
-
• Klik på linket øverst på profilredigeringssiden -
• Log ind, hvis du ikke allerede er logget ind
-
• Klik på dit brugernavn i øverste venstre hjørne af skærmen -
• Herefter vises profilsiden, klik herefter på linket REDIGER PROFIL -
• Udfyld den eller de felter, der ønskes ændret -
• Klik på navnet
-
• Klik på OPRET RELATION
Eller du kan søge efter personen under topmenuen ARKITEKTER MAA.
• Klik på navnet
• Klik på OPRET RELATION
Hvad mener du?
Det nye netværk er endnu under opbygning, og der vil derfor være funktioner, der ikke virker. Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har problemer, du opdager tekniske fejl, eller ting der kan forbedres i det nye netværk. Skriv til chg@arkitektforeningen.dk
Hvis du undervejs fortryder, kan du blot klikke dig væk fra oprettelsesformularen ved at klikke på MINE NETVÆRK øverst på siden.
Hvordan tilføjer man nye medlemmer til et netværk som administrator?
Hvis du efter at have oprettet et netværk vil tilføje et eller flere medlemmer til gruppen, kan dette lade sig gøre under forudsætning af, at de ønskede medlemmer er MAAere eller andre, der har en særlig faglig rolle at spille i gruppen. Vær dog opmærksom på, at ikke-MAAere kun har adgang til den specifikke gruppe.
Hvordan fjerner man medlemmer fra et netværk, eller fratager dem administrationsrettigheder?
Som administrator kan du fjerne medlemmer fra et netværk eller fratage dem administrator rettigheder.
OM AT OPRETTE INDHOLD I NETVÆRK:
Hvordan opretter jeg et indlæg?
Hvordan opretter jeg et arrangement i netværkskalenderen?
Hvordan redigerer / sletter jeg et arrangement?
NB. Hvis du ændrer arrangementet og ønsker at netværkets medlemmer skal have besked om dette, skal du oprette arrangementet igen som en ny event. Der sendes IKKE mails ved redigeringer i eksisterende kalenderindlæg.
Hvis du sletter arrangementet, skal du lægge en besked om dette ud i et nyt indlæg, da der ikke sendes mails ud, når der slettes indhold.
Hvordan tilmelder jeg mig et arrangement?
Hvordan lægger jeg billeder ud på netværket?
Hvordan redigerer/ sletter jeg billeder i et album?
Hvordan lægger jeg en fil på netværket?
Hvordan redigerer / sletter jeg en fil?
Hvordan opretter jeg et link?
Hvordan redigerer / sletter jeg et link?
OM REDIGERING AF PROFIL:
Hvad er en brugerprofil?
Alle MAA'ere har en profil i Arkitektforeningens netværk, der giver mulighed for at deltage i netværket og interagere med de øvrige medlemmer. Profilen bygger på en række stamdata, men det er derudover muligt, at personliggøre profilen ved at tilknytte en række faglige og personlige oplysninger: Stillingsbetegnelse, personlig beskrivelse, interesseområder og profilbillede.
Navn, stillingsbetegnelse og profilbillede vises i forbindelse med det indhold, du opretter i grupperne. Hvis du ikke har angivet et profilbillede, vises et generelt billede. På profilsiden, vises udover navn og profilbillede, din stillingsbetegnelse og personlige beskrivelse. Hvis stillingsbetegnelsen ikke er udfyldt, vises i stedet din lokalafdeling
Hvordan ændrer jeg mine stamdata?
Dine profiloplysninger er inddelt i to overordnede kategorier; personlige stamdata og profiloplysninger
De personlige stamdata er brugernavn, adgangskode, navn, adresse, telefonnummer, mailadresse
Disse vises ikke i netværket eller på din profilside - med undtagelse af navn, der som bekendt vises i forbindelse med din profil.
Hvordan ændrer jeg mine profiloplysninger?
Profiloplysningerne vises i netværket og på din profilside, og det er valgfrit, hvorvidt disse skal udfyldes eller ej.
Hvilken størrelse billede kan jeg uploade?
Profilbilledet er i størrelsen 89x89 pixel i JPG-format. Hvis billedets størrelse overskrider denne grænse, bliver det automatisk beskåret. Beskæringen kan være mindre hensigtsmæssig, hvis billedet er stort, så det anbefales, at komme så tæt på de 89x89 pixels dimensioner som muligt, når profilbilledet uploades.
Hvad kan jeg bruge funktionen ANBEFAL til?
Hvis du har læst et indlæg, som du finder specielt interessant og gerne vil anbefale til andre, kan du klikke på ANBEFAL i højre side, hvorefter der vil stå ”Anbefalet af: xx”. Du kan fortryde det ved at klikke på Fjern.
Hvordan opretter jeg en relation til et andet medlem?
Der kan være et eller flere medlemmer af Arkitektforeningen, du godt kunne tænke dig at følge, når de er aktive, fx når de skriver et indlæg. Når du opretter en relation til et medlem, får du i en opdateringsmail, når personen skriver eller foretager sig noget i et netværk.
Du kan oprette en relation, når du enten støder på personens navn i et netværk