For bygherren

Hvorfor bruge wildcards i arkitektkonkurrencer?

Inviterer I ét eller flere wildcards med i jeres konkurrence, får I mulighed for at bringe de nyeste ideer og tendenser med i udviklingen af jeres projekt – helt uden at gå på kompromis med kvalitet og sikkerhed, når opgaven skal realiseres.

Når I som bygherre ønsker at gennemføre en indbudt konkurrence, er der altid en række forhold, der skal tages i betragtning. Tid, økonomi og kvalitet spiller en stor rolle, og det kan derfor være fristende at vælge de sikre kort, når deltagere skal vælges.

En mere erfaren arkitekt kan hjælpe med at følge opgaven helt til dørs
I formuleringen af konkurrenceopgaven kan bygherren stille krav om, at det vindende wildcard skal entrere med en mere erfaren arkitekt, hvis wildcardet ikke selv har den fornødne erfaring til at følge den efterfølgende opgave helt til dørs. I en sådan konstellation vil wildcardet være den primære rådgiver, mens den mere erfarne arkitekt vil fungere som underrådgiver. På den måde kombineres nytænkning, kreativitet og høj arkitektonisk kvalitet.

Når man som bygherre har besluttet sig for at give chancen til en wildcard-tegnestue, er kunsten at finde lige præcis den eller de tegnestuer, der sikrer det bedste udgangspunkt.

Se wildcard-listen.