Åben konkurrence om kulturel grundplan for Køges nye kulturhus

Køge Kommune inviterer alle med interesse for kulturplanlægning og almindelige borgere til at komme med deres visioner for Køges nye kulturhus.

Af Marie Leth Rasmussen

Køge Kommune har taget et utraditionelt initiativ med deres nye åbne idékonkurrence, hvor de inviterer alle til at komme med bud på byens fremtidige kulturhus. Konkurrencen skal sikre, at de bedste idéer kommer frem i lyset og skabe fundamentet for en arkitektkonkurrence i efteråret.

Læs mere om konkurrencen

”Med idékonkurrencen vil vi indlede en bred dialog med byens borgere og husets potentielle brugere. De forslag vi får gennem denne idékonkurrence, vil vi bruge til at lave en udstilling, som vi kan diskutere fremtidens kulturhus ud fra”, fortæller Kulturudvalgsformand Erik Swiatek.

Kommunen opfordrer alle til at komme med deres idéer, hvad enten de er sjove, vilde, nytænkende, faglige eller noget helt femte. Idéerne skal bruges til at skabe et idékatalog, hvor borgerne og husets brugere kan komme med indspark. Resultaterne fra borger- og brugerdialogen skal skabe grundlag for et kommende program for en projektkonkurrence om husets konstruktion, der løber af stablen i efteråret 2012.

”Det er meget visionært og modigt af Køge kommune at åbne op for processen omkring kulturhuset så tidligt i forløbet. På en måde er det en konkurrence før konkurrencen. Det viser, at de er forpligtet på at skabe et kulturhus, som ikke bare gentager de samme stereotype former, vi er vant til at se. Men at de går efter reel nytænkning”, siger leder af Arkitektforeningens konkurrenceafdeling Jesper Kock.

Det nye kulturhus skal ligge mellem Køges gamle midtby og den nye bydel på
Søndre Havn. Kulturelt skal det placere sig midt mellem det traditionelle kulturhus og et moderne centrum for oplevelse og læring. Et kulturelt centrum med plads til både tradition og fornyelse, der byder på en tæt integration af digitale og analoge oplevelser.