Ad arkitekturens veje til sundhed og glæde

Arkitektur og planlægning, der skaber optimale rammer for det sunde aktive liv og hverdagens fysiske udfoldelsesmuligheder. Det var temaet for Arkitektforeningens Årskonference 2010, ”Bæredygtighed i bevægelse: Nye aktiviteter – nye former – ny energi”.

Der er idrætshallerne – og så er der alt det andet, som kan være med til at bane vejen til fysiske udfoldelsesmuligheder ude i byrummene, i skolerne, boligerne og institutionerne, på arbejdspladserne og inden for i de offentlige bygninger.

På Arkitektforeningens årskonference 2010, arrangeret i samarbejde med Lokale- og Anlægsfonden, forsøgte vi at nå rundt om det meste:

Hvordan kan et sted i byen tranformeres til et bevægelsesfremmede eller aktivt byrum? Hvordan kan fysisk udfoldelse integreres i byplanlægningen og arkitekturen? Hvordan får man flere grønne lommer, cykelsystemer og gangstier i byen? Skal der være en P-plads på hjørnet eller en grøn trekant med legeplads, bænke og cykelstativer? Hvor er de byrum, der appellerer til de unge med skaterbaner, parkour, klatrevægge eller boldbaner? Hvor er de offentlige oaser i byen, som lokker de voksne til søndagsdans, boule, yoga under fri himmel eller hard core konditionstræning? Hvordan får man lokket os alle sammen til at tage trapperne i stedet for elevatoren eller til at gå en lang omvej hjem ad grønne stisystemer – bare for fornøjelsens og bevægelsens skyld?

Eller kort sagt: Hvordan kan arkitekterne og byplanlæggerne – i samarbejde med bla. ingeniørerne – skabe nogle bedre rammer for menneskers fysiske og mentale udfoldelsesmuligheder?

Arkitektur der bevæger
Rundt omkring i Danmark er der mange succeseksempler på planlægning og arkitektur, der bevæger – som Plug N Play i Ørestad , der er hovedstadens centrum for sportsgrene som parkour, speedskating, streetfodbold og –basket; Nørrebroparken og Superkilen i København; den tidligere giftige Gasværksgrunden i Fredericia, omdannet til en megaplads til boldspil, leg og afslapning –  og skøjtebane om vinteren; Haslevs skaterbane, der er opført af unge, forældre og en efterskole  –  blot for at nævne nogle få hjemlige eksempler, der får kvalificeret modspil fra udlandet af f.eks. Sportzplaza Marcato i Amsterdam, Stapelbäddsparken skaterpark ved havnen i Malmø og ”Gå-busserne” i Rom, hvor skolebørn følges ad med en voksen ”chauffør” på en fastlagt rute med stoppesteder undervejs.