Arkitekt MAA er ny direktør for Det Danske Institut i Rom

Arkitekt MAA Charlotte Bundgaard er ny direktør for Det Danske Institut i Rom. Charlotte Bundgaard kommer fra en stilling som forskningschef ved Arkitektskolen i Aarhus.

Charlotte Bundgaard har i sine tidligere stillinger taget hånd om en bred vifte af forskning, arbejdet med forskningsformidling og etableret eksterne faglige samarbejder. Hun har ledelseserfaring både fra jobbet som forskningschef og som prorektor på Arkitektskolen Aarhus.

"Det Danske Institut i Rom danner hvert år rammen om et stort antal forskere og kunstneres arbejde med forbindelsen mellem dansk og italiensk kultur. Vi føler i bestyrelsen, at Charlotte Bundgaard med sin brede erfaring, sine tanker om instituttet og sin personlighed vil kunne give de mange brugere de bedste muligheder fremad og samtidigt sikre, at instituttet bliver ved med at udvikle de kulturelle bånd mellem Danmark og Italien. Vi er derfor rigtig glade for, at Charlotte Bundgaard vil påtage sig jobbet," siger Mads Kähler Holst, der er formand for bestyrelsen for Det Danske Institut i Rom.

Charlotte Bundgaards egen forskning drejer sig om industriel byggekultur og nutidige perspektiver på transformation af arkitektonisk kulturarv. Charlotte Bundgaard har et betydeligt netværk i både danske og italienske vidensinstitutioner og en livslang tilknytning til Italien. Hun taler sproget og kender til italienske forhold.

"Det Danske Institut i Rom er et fantastisk sted. Instituttet spiller en vigtig rolle både som ramme om inspirerende og produktive arbejdsophold for stipendiater og som et fagligt og kulturelt mødested. Jeg glæder mig til at blive en del af instituttet og til at fortsætte arbejdet med at skabe det bedste miljø for forskerne og kunstnerne og til igennem udadvendte aktiviteter og samarbejder at sikre instituttet som en synlig institution, der aktivt styrker udveksling mellem Danmark og Italien," fortæller Charlotte Bundgaard.

Charlotte Bundgaard tiltræder den 1. september 2019. Hun afløser Marianne Pade, der har været direktør siden 2011.

Foto: Charlotte Bundgaard, privatfoto