Arkitekturguide til de 17 verdensmål

Download publikationen "AN ARCHITECTURE GUIDE to the UN17 Sustainable Development Goals".

Arkitekturguiden til Verdensmålene præsenterer kort, hvordan de enkelte mål interagerer med det byggede miljø og giver eksempler på realiserede projekter, der illustrerer arkitekturens bidrag. Publikationen ligger i forlængelse af KADKs arbejde med verdensmålene og peger frem mod arkitekternes verdenskongres i København 2023, hvor temaet netop er arkitekturens bidrag til verdensmålene.

Arkitektforeningens formand, Johnny Svendborg, udtaler:

"Vi skal bruge Verdenskongressen og World Capital of Architecture som løftestang for at sætte projekter og konkurrencer i gang – så vi i 2023 og derefter har noget at se på, røre ved og diskutere. Vi er med guiden startet på at demonstrere, hvad vi mener med det."

Guiden er skabt i partnerskab mellem Institut for Bygningskunst og Teknologi, KADK, Arkitektforeningen og UIA’s Commission on the UN Sustainable Development Goals med støtte fra Dreyers Fond.

Hent den her

Foto: Martina Bo Rubino. Et af eksemplerne fra verdensmål nr. 4 'Quality Education': Emergency Architecture & Human Rights (EAHR) skoleprojekt i Jordan, som gør det nemt og billigt at bygge hundredevis af små skoler af sandsække og dermed sikre uddannelse for børnene.