Bryd asfalten op

En stadigt voksende andel af vores jord forsegles med asfalt og beton, og det er tid til at tage de senmoderne by-idealer op til diskussion og bane vej for grønnere, sanseligere og mere spiselige (!) byer, mener arkitekt MAA Frans Drewniak, der både gennem sin egen virksomhed og som underviser på KADK arbejder med bæredygtig arkitektur, urban farming og grønne byer.

Af Cæcilie Skovmand

På en nylig afholdt konference om fødevarerproduktion i byen afholdt af Madkulturen.dk var Frans Drewniak inviteret til at tale om urban farming set i relation til arkitektur og byplanlægning.

”Fødevarer er et centralt område, når det gælder miljømæssig bevidsthed på verdensplan og lokalt. I Danmark er vi i dag så privilegerede ikke at have fødevaremangel – endnu. Men til gengæld er Danmark verdens mest intensivt opdyrkede land med ca. 60 % af vores landområde og hele 30 % af de danske dyre- og plantearter er nu truede "ude på landet". Vi bevæger os hastigt imod en monokulturel landbrugsdyrkning, der kan få konsekvenser. Ligeledes ændrer priserne på fødevarer sig markant”, siger Frans Drewniak.

At holde liv i efterhånden sjældne plantearter og dyrke fødevarer, der ikke nødvendigvis er på hylden i supermarkedet, er blot en af mange miljø- og sundhedsmæssige grunde til, at indtænke fødevareproduktion og begrønning i byplanlægningen. Ikke mindst fordi byerne hastigt vokser og jorden, som konsekvens af et senmoderne by-ideal, indkapsles i asfalt og beton.

”Det er tid til, at vi bryder den hårde asfalt-forsegling op, og lader det grønne spire frem. Analogien ses i fx High line projektet i New York, her er det tydeligt, at Diller Scofidio sammen med James Corner/Field Operations og Piet Rudolf har ”flettet” det grønne med de belagte flader – ikke med henblik på dyrkning, men med henblik på oplevelse og rekreation iscenesat med en performativ planlægningspraksis.

Med den meget omtalte Rooftop Garden i Brooklyn nærmer vi os en mere økologisk urbanisme", forklarer Frans Drewniak. Det er et eksempel på hvordan de mange miljømæssige fordele ved grønne tage er kombineret med afgrødedyrkning der skaber nye arbejdspladser og leverer friske grønsager til restauranter i nærområdet.

Og helt konkret så har vi, i disse krisetider, behov for at se på, hvordan vi prioriterer og forbruger:
 ”Det er langt fra alle der har råd til at rejse til Thailand to gange om året, eller ejer et sommerhus. Derfor er det vigtigt at, der er plads til rekreation, frisk luft og grønt i byerne. Også i fremtiden”, siger Frans Drewniak og fremhæver Amager Strand i København som et vellykket eksempel på rekreerende planlægning i en by. I København er vandet jo en kæmpe ressource og her er der da også et projekt med Østersbanker på vej i havnen.

Planlægning og inddragelse
”Når vi taler om urban farming handler god bæredygtig planlægning om at skabe en kobling mellem "Top-down” og ”Bottom-up”. Det vil sige, at planlægningsmæssige tiltag fra kommune og stat i højere grad skal blandes med initiativer startet af borgere selv, og arkitekter skal tegne på at organisere bottom-up tiltag, der skaber mulighed for både dyrkning, begrønning og oplevelser”, siger Frans Drewniak.

”Mange urban gardening tiltag er ikke særlig arkitekttegnede. Ofte er der tale om stablede mælkekasser med jord og grønt i med et meget tilfældigt udtryk. Det er totalt bottom-up og arkitektur uden arkitekter. Alligevel kan man, som i den Berlinske byhave Prinzessinnengarten se, at design blander sig med græsrødderne. Her har man bygget en bar i en genbrugscontainer, der passer ind i omgivelserne – både æstetisk, og funktionsmæssigt”.

Blandt eksempler på projekter, tegnet af arkitekter, der kombinerer dyrkning med design er Ecosistema Urbanos Air Tree i Madrid og MVRDVs hollandske pavillon i Hannover fra Expo 2000, som desværre er forfaldet totalt i dag, fordi Hannover ikke havde en plan for, hvordan bygningen med vertikale haver skulle implementeres i byplanlægningen efter Expo.

Men hvor starter vi så? Hvordan forener vi bottom-up med top-down?
Svaret ligger ifølge Frans Drewniak i noget der kan minde om en formel: Arkitektur + inddragelse + oplevelse + merværdi.

”Et godt eksempel på en arkitektvirksomhed, der har formået dette er newyorker tegnestuen WORKAC med den midlertidige Public Farm, der blev opført som værk i forbindelse med en Moma-udstilling på PS-1. Værket kan betragtes som en slags prototype på en æstetisk tilgang, hvor det legende og inddragende er styret indenfor en stærk arkitektonisk ramme”.

Gamle bygninger og børnehaver
Et andet oplagt sted at tage fat er i den eksisterende bygningsmasse. Her findes et utal af muligheder for urban farmning. Ikke mindst fordi mange planter og grøntsager ikke kræver gennemisolerede bygninger og det ligger lige for her at arbejde med differentierede klimazoner.

”Der burde være gode muligheder for at dyrke byhaver i gamle industriområder. Der findes masser af frie, ubenyttede arealer, der er oplagte til det. Det er også en måde at tilføre værdi og muligheder til de rå, postindustrielle bygninger”, siger Frans Drewniak.
Men det allervigtigste sted at sætte ind nu og her er i skoler og børnehaver:

”Det er allerede, når børnene er helt små, at de første frø til en forståelse for dyrkning skal sås, så naturen bliver latent og nærværende, og børnene fx lærer at lave mad at deres dyrkede grønt. Men det kræver et langt sejt træk at få såvel kommuner, skoler og stat til at prioritere området. Indtil videre har argumentet været, at det er for dyrt i drift at have fx skolehaver. Spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være”.

Kan det hele blive lidt for grønt og romantisk?
”Ja vi skal ikke ud i ”green washing”, hvor det stritter ud af alle åbninger. Det grønne kan blive for ureflekteret og automatisk. Fx er det ikke nok bare at hænge en grøn væg op i en aula i en virksomhed, blot som "add on". Man skal overveje om et projekt baner vej for deltagelse og oplevelser. Jeg tror fx at der er mange muligheder i kooperative løsninger, hvor borgere får ejerskab og det grønne bliver nærværende og sanseligt”.

Læs mere hos Madkulturen.dk

Foto: Contemporary Art Center, NY og Prinzessinnengärten, Berlin, begge fra Wikimedia