Den bedste byplanlægning anno 2015?

Byplanprisen 2015 uddeles til planlægning, der er udtryk for innovation og som samtidig dyrker og videreudvikler en bys egenart og identitet. Indstil projekter frem til den 1. juni.

Rundt omkring i Danmark bliver der hvert år realiseret planlægningsprojekter, der gør en forskel i et lokalområde for mennesker og samfund. Disse projekter fortjener anerkendelse og opmærksomhed.

Jesper Pagh, direktør i Arkitektforeningen siger:
”Ofte er der en tendens til, at når byplanlægning fungerer, så er der ikke nogen der siger noget. Det fungerer bare, og vi glemmer at tale om, hvorfor det fungerer. Byplanprisen er vigtig, fordi den anerkender og skaber opmærksomhed omkring tiltag i by og land, der er med til at styrke kvaliteten af et sted og gøre det attraktivt til glæde for borgere og samfund. Samtidig er prisen med til at sætte en dagsorden for, hvordan og hvorfor god planlægning gør en forskel.”

Sådan indstiller du
Den 1. juni 2015 er sidste frist for at indstille projekter til Byplanrisen. Læs mere om retningslinjer og download ansøgningsskema.

Byplanprisen er blevet uddelt siden 1996, og de tidligere vindere er:

2014 Odense

2013 København og Frederiksberg

2012 Roskilde

2011 Middelfart

2010 Dragør

2009 København

2008 Albertslund kommune

2007 Silkeborg Kommune

2006 Aalborg Kommune

2005 Horsens Kommune

2004 Trekantområdet Danmark

2003 Københavns Kommune

2002 Herning Kommune

2001 Vejle Kommune

2000 Odense Kommune

1999 Esbjerg Kommune

1998 Grenå Kommune

1997 Køge Kommune

1996 Århus Kommune

Om Byplanprisen
Formålet med Byplanprisen er at opmuntre til at højne kvaliteten af byplanlægningen i Danmark. Prisen er indstiftet af Dansk Byplanlaboratorium og Akademisk Arkitektforening og vinderen afsløres på årets Byplanmøde torsdag d. 1. oktober i Nykøbing Falster.

Læs interview med Jannik Nyrop, chef for bystrategisk stab i odense Kommune, der vandt sidste års byplanpris.

Foto: Odense havn, Kirstine Mengel