Det kan du opleve på Arkitekturens Dag

Den 30. september 2011 var der almene boliger, arkitektur og oplevelser på programmet.  Her er en liste over noget af det, der kunne opleves.

Jylland
:
Alvar Aalto-film i Aalborg
I anledning af Arkitekturens Dag viser KUNSTENs biograf en række film om arkitekten bag museet, Alvar Aalto.

Prisuddeling og foredrag i Vejle

Arkitekturforum Vejle byder på udstilling og uddeling af kommunens Vejle-Pris til godt nybyggeri samt forelæsning ved byplanlægger Jens Michael Nielsen og oplæg ved Peder Hummelmose, formand for Teknisk Udvalg om ”Almene boliger i Vejle Kommune – arkitektur med klasse”. Arrangementet finder sted allerede den 29. september

Prisuddeling og udstilling i Kolding
Dagen inden Arkitekturens Dag, den 29. september afslører Kolding Kommune prisbelønnede byggerier, samt borgernes favorit og inviterer indenfor til en udstilling om fire aktuelle almene boligbyggerier i Kolding.

København con Amore – i Randers
Randers fejrer Arkitekturens Dag med festforelæsning med Søren Ulrik Thomsen og Jokum Rohde om blandt andet ”København con Amore”, samt prisuddeling af Randers Kommunes Arkitekturpris 2011 og Skolernes Arkitekturpris 2011.
Tid og sted

Rundvisning i almene boliger i Herning
Årstiderne Arkitekter viser to fremragende bud på fremtidens almene boligform. En arkitekt fra Årstiderne Arkitekter vil fortælle om tankerne bag byggeriet og du får mulighed for at kigge indenfor i en af lejlighederne.

Aarhus:
Mega-slideshow på Strøget i Aarhus
Boligselskabernes Landsforening Aarhus og Akademisk Arkitektforening Østjylland sætter på Arkitekturens Dag fokus på arkitektoniske kvaliteter i de almene boligbebyggelser i Aarhus med et mega slideshow på storskærm i Aarhus Centrum på Sct. Clemens Torv ved Domkirken.

Konference om Idræt og arkitektur i Gellerupparken
Arkitektforeningen Østjylland, Lokale- og Anlægsfonden og Landsbyggefonden inviterer til konference i Gellerupparken, Brabrand om arkitektur, idræt og bevægelse samt boligsocial indsats i de almene boligkvarterer. Her vil en række oplægsholdere præsentere nye forskningsresultater, erfaringer og udviklingsmuligheder.

Forvandlingsagent i Aarhus
I Aarhus kan du blive forvandlingsagent for en dag, når Niras holder værksted for skoleelever, studerende og fagfolk i og omkring det almene boligområde Grønningen. Deltagerne skal blandt andet lave en analyse af Grønningen, idéudvikle og lave værksted om midlertidig arkitektur.

Se omdannelsen af en 40 år gammel modernistisk boligblok i Tilst
På Arkitekturens Dag kan du se den moderniserede boligblok i Langkærparken, Tilst ved Aarhuas se og hvordan en 40 år gammel lejlighed kan ombygges og indrettes, så den opfylder de bedste forventninger til en lys og moderne og energiøkonomisk familiebolig.

Børn og unges perspektiv – udstilling i Aarhus
Børnene får ordet i Aarhus, når Aarhus kommune inviterer til udstilling fra elever i folkeskolens ældste klasser, der beskriver deres hjem og nærområde i tekst og fotos.

Før og efter renoveringen, Ringården i Aarhus
Mange trafikanter på Vestre Ringgade har i det seneste år spærret øjnene op, når de passerede Ringgårdens afd. 1 ved Amtssygehuset. Her bliver seks 70 år gamle boligblokke på det nærmeste revet ned og genopført for at omdanne 140 små og nedslidte lejligheder til lige så mange større, moderne og energirigtige boliger. Se en lejlighed før og efter renoveringen.
Tid og sted

Slideshow på storskærm i Aarhus centrum
Se Anders Bach's billeder fra bogen ”Udsyn og Indblik – Almen Arkitektur i Aarhus gennem 100 år” som et et mega slideshow på storskærm i på Sct. Clemens Torv ved Domkirken.

Fyn:
Udstilling og prisuddeling i Middelfart
Middelfart Kommune har en række arrangementer på tapetet til Arkitekturens Dag 2011. Bl.a. vil der i byens butiksvinduer være udstillinger fra byens arkitekter og på biblioteket opsættes en udstilling om almene boliger i Skovgården i ugerne op til den 30. september. Sids men ikke mindst uddeles byens nye arkitekturpris.
Tid og sted

Skoleklasser inviteres til at være arkitektur-fotografer i Melfarparken, Middelfart
Middelfart Andelsboligforening, der er en almen boligforening inviterer 4. og 5. klasserne fra Vestre Skole til at lege arkitekturfotografer med undervisning af en professionel fotograf. Efterfølgende serveres ’murstenskager’ og læren af foto-legen drøftes.

Nye almene boliger i Odense
FAB, Fyns Almennyttige Boligselskab inviterer til åbent hus og byggepladsbesøg på Skovbrynet, der er 58 almene boliger i både 1, 2 og 3 etager på vej i Odense. På dagen kan man både se færdige boliger, boliger i byggefasen og et fælleshus, der er undervejs i genbrugssten.

Åbent hus på Hans Bangsvej i Middelfart
Den almene boligforening Middelfart andelsboligforening inviterer til åbent hus i bebyggelsen på Hans Bangsvej 4-34.Boligerne på Hans Bangsvej er opført i 1991 og består af rækkehuse i to plan og etagebyggeri i to etager lige i hjertet af Middelfart centrum.

København og Sjælland
Debat og gode historier om det almene
Debat og gode historier om almene boligkvarterer. Arkitektforeningen inviterer til foredrag og debat. På programmet er blandt andre arkitekterne bag gode eksempler på almene boligkvarterer i høj kvalitet; Jens Thomas Arnfred (Vandkunsten), Per Zwinge (Witras), Søren Rasmussen (ONV). Bent Madsen, direktør for Boligselskabernes Landsforening er ordstyrer.
Tid og sted

Med borgmesteren på tur i Ballerup
Ballerup Kommune byder på både forelæsning om Ballerups udvikling ved Peter Sorenius fra Kroppedal museum. Derudover er der guidet bustur med borgmester Ove E. Dalsgaard til ”De skjulte skatte” i byens almene boligkvarterer samt udstilling om de almene boliger i Ballerup Kommune fra 1950’erne til i dag på Ballerup Bibliotek.

Preview på renovering af Vapnagaard i Helsingør
Vapnagaard skal renoveres og får helt nyt udseende. På Arkitekturens Dag kan du se de ændringer der skal ske, se udstilling med materialer og modeller og møde en af arkitekterne bag den kommende renovering.

Guidet tur i Langhusene, Hvidovre
Rundvisning i den nye AlmenBolig+ bebyggelse Langhusene i Hvidovre – ved arkitekt MAA Mads Windfelt, ONV Arkitekter, og konsulent Niels Bonne Rasmussen, KAB.
Tid og sted

Cykeltur til historisk alment byggeri på Vestegnen
Forstadsmuseet udgiver i samarbejde med Dansk Cyklist Forbund foldere med cykelruter gennem fire historiske kvalitetsbyggerier i Brøndby og Hvidovre: Bredalsparken, Brøndbyparken, Brøndby Strand og Avedøre Stationsby. To af byggerierne er fra 50´erne og to fra 70´erne og de er alle almene boliger.
På Arkitekturens Dag arrangeres cykelture rundt i de fire boligkvarterer og på den måde skabes forståelse for tankerne bag byggerierne.

Guidet tur Sundholmskvarteret med en hjemløs - Amager
Områdeløft Sundholmskvarteret inviterer i samarbejde med Udsatsen på åbne byvandringer i Sundholmskvarteret for skoleklasser og andre interesserede. Turene er guidet af en hjemløs, der vil fortælle om sit forhold til kvarteret og hvordan det er at bo her.

Byvandring i Urbanplanen på Amager
Arkitekt Per Zwinge fra Witraz fortæller om sit arbejde med byudvikling af det almene boligområde Urbanplanen.

Failed Architecture og Walkshop ved Domus Vista
Netværk for yngre planlæggere har inviteret arkitekten Ljubo Georgiev og kunsthistorikeren Michiel van Iersels mobile debatplatform Failed Architecture fra Holland til København. For at gøre eventen stedsspecifik, danner Skandinaviens næsthøjeste boligbyggeri Domus Vista ramme om dagens ”walkshop” og debat.

Billige, bæredygtige boliger på Amager
Søren Rasmussen, arkitekt MAA og indehaver af ONV Arkitekter viser rundt i nye Almenbolig+ bebyggelser på Trekantsgrunden, Amagerfælledvej på Amager

Gyldenrisparken – fra grå beton til arkitektonisk perle på Amagaer
Kom med Lejerbo på guidet tur i det nyrenoverede Gyldenrigsparken. Oplev en klassisk betonboligbebyggelse, der ca. 30 år gammel oplevede truende betonskader, men hvor en omfattende renovering ikke blot løste det tekniske problem, men også accelererede området arkitektonisk.

Prisvindende tagterasse på Østerbro

Tagterrassen i den almene boligafdeling Øbrohus på Jagtvej er til fælles brug for boligeafdelingens beboere og indgår i en bredere strategi af identitetsskabende initiativer for at bibeholde ressourcestærke beboere i Øbrohus.
Tid og sted

På tur i københavnske gårdanlæg
Dansk Landskabsarkitektforening arrangerer rundvisninger i københavnske gårdanlæg. Kom med ind i - ellers lukkede - karréer og gårde i København. Hør om den bæredygtige gård på Vesterbro, se den selvgroede taghave på Østerbro og oplev haveanlæg af landskabsarkitekturens mestre.

Hvis væggene kunne tale - film på Nørrebro
Hvis væggene kunne tale – hvad siger de så i den almene bolig?  På Nørrebro Bibliotek kan du se filmvisning af to korte animationsfilm, der på hver deres måde handler om arkitektur: Yndlingsbolig, vinder af Bo Tæt konkurrencen, 2010 og Det sidder i væggen, vinder af Laser Works, 2011.

Udstillingsåbning: Frodig arkitektur
Fremtidens arkitektur kan være sjov, sprællende, lilla, slimet og levende. Det viser udstillingen “Frodig arkitektur – dyrk dit rum”, som kan ses på Yard Gallery fra 30. september.
Udstillingen tager udgangspunkt i det faktum, at en stillingtagen til social og især miljømæssig bæredygtighed for længst er blevet en livsbetingelse for moderne arkitektur.

Åbent hus på tegnestuen LETH & GORI, Vesterbro
I anledning af Arkitekturens Dag er der åbent hus i LETH & GORI’s kontor og udstillingssted på Vesterbro i København.

Renovering af 60er bebyggelse i Albertslund Syd
Åbent hus og rundvisning i Fiskens Kvarter, Albertslund Syd, der er tæt lav betonelementbyggeri fra 1960’erne. Et boligområde med i alt 2200 boliger fordelt på 650 etageboliger, 550 rækkehuse og 1000 gårdhuse, der alle skal renoveres indenfor en samlet plan.

Guidet rundtur på Teglværkshavnen og Sluseholmen
Teglværkshavnen er en almentnyttig boligbebyggelse tegnet af Vandkunsten i 2007. Med start i foreningens smukke beboerlokale fortæller både beboere og SAB om stedet. Derefter går turen til Sluseholmens karrébebyggelse der er tegnet efter hollandske traditioner.

Filmpræmiere i Dansk Arkitektur Center
Dansk Arkitektur Center og Filmbureauet inviterer til filmpræmiere på ARKITEKTUR I LIVE er seks korte filmfortællinger om den arkitektur vi bor i, arbejder, og bevæger os i til dagligt.  En række portrætter af arkitekturværker, men vist gennem de mennesker der gør arkitekturen til en levende størrelse.
Tid og Sted