At blive og forblive kreativ

En af arkitektens kernefagligheder er kreativiteten, der handler om at kunne forestille sig det nye og skabe det endnu ikke eksisterende. Men kreativitet er ikke en selvfølge. Interview med psykolog Thea Mikkelsen.

Kreativitet skal plejes og en ressource, som man ikke må overforbruge uden at have mulighed for genopladning og inspiration. Kurset Professionel kreativitet er udviklet af Arkitektforeningens Efteruddannelse i samarbejde med psykolog og leder af Trac, Thea Mikkelsen, der også er underviser på kurset.

Hvordan kan arkitekter få glæde af kurset Professionel kreativitet?
”Det kan de af flere årsager: som arkitekt er det vigtigt at huske at være opmærksom på, hvilke værdier man ønsker at understøtte gennem arkitekturen, hvad der udgør den individuelle arkitektoniske faglighed, og hvad der gør arbejdet med arkitektur spændende for os. Desuden kan det være en stor hjælp at blive bedre til at skelne mellem faglige og personlige drivkræfter i arbejdet og hvordan man bringer dem positivt i spil i forbindelse med samarbejde”, siger Thea Mikkelsen.

Forbliv innovativ og undgå reproduktioner
Ved at professionalisere kreativiteten kan man som arkitekt blandt andet blive bedre til at tænke innovativt og undgå reproduktion:

”Kursisterne kan i gennem kurset forvente at få en bedre procesforståelse og vide mere om, hvad det er der muliggør, at de kan tænke i nye arkitektoniske løsninger - såvel som, hvad der umuliggør det, så de kommer til at reproducere de samme løsninger igen og igen", forklarer Thea Mikkelsen.

På spørgsmålet om hvordan man kan blive professionel indenfor kreativitet, svarer Thea Mikkelsen resolut:

”Det kan man ved at erhverve sig en større viden om, hvad der skal til for, at man selv kan komme på nye ideer og hvad der skal til for at kreativiteten får plads i samarbejder, kan man blive professionel indenfor kreativitet”

Kurset Professionel kreativitet henvender sig til arkitekter, der ønsker at blive ved med at udvikle nye løsninger, hvad enten det er indenfor byplanlægning, i konkurrencer, som leder af teams eller i forbindelse med konkret arkitektur- og designudvikling. Som Thea Mikkelsen udtrykker det;

”Man skal ikke have andre forudsætninger end en lyst til at vide mere.”

Professionel kreativitet afholdes den 12. og 13. september 2018, tilmeld dig her

Om Thea Mikkelsen
Thea Mikkelsen er privatpraktiserende psykolog og underviser i kreativitetens psykologi indenfor de kreative brancher. Thea Mikkelsen er født i København i 1974. Hun er cand. mag. i Litteraturvidenskab og Moderne Kultur og Kulturformidling og cand. psych. fra Københavns Universitet. Thea er leder af Trac og arbejder som konsulent og underviser i kreative virksomheder og andre steder, hvor mennesker skal udføre kreativt og innovativt arbejde.
Thea Mikkelsen har udgivet bogen Kreativitetens psykologi.