Her er de nominerede til Årets Arne 2019

Arkitektforeningens lokalledelse i København løfter sløret for de nominerede til arkitekturpriserne årets Store Arne og årets Lille Arne, opkaldt efter den danske arkitekt Arne Jacobsen.

Vinderne afsløres traditionen tro ved Arkitektforeningen Københavns Nytårskur fredag den 18. januar 2019 på BLOX.

Du kan læse om alle de nominerede til de to eftertragtede priser herunder:

De fem nominerede årets Store Arne

Foto: Irina Boersma

Noma
Arkitekt: BIG + Studio David Thulstrup
Bygherre: Noma

Noma 1.0 satte det nordiske køkken på både menu- og verdenskortet, og nåede undervejs at blive kåret til verdens bedste restaurant hele fire gange. Mad på dette niveau behøver tilsvarende rammer, og her har stjernen i det nye nordiske køkken fået hjælp fra den internationale stjerne i dansk arkitektur.

Med køkkenet som omdrejningspunkt er restauranten opdelt i en række meget forskelligartede rum med hver deres funktion og oplevelsesmæssige karakter. Et konceptuelt stærkt værk, der lader nye tilføjelser spille sammen med det eksisterende Søminedepot. I tillæg til BIG’s arkitektur har Studio David Thulstrup kræset for interiøret, og tilmed specialdesignet ”Arv”-stolen særligt til restauranten.

Værket nomineres for dets nyfortolkning af restaurantoplevelsen på en moderne og atmosfærebevidst vis, hvor sanseoplevelsen begynder ved matrikelskellet.

Foto: Laura Stamer

Elefanthuset
Arkitekt: LETH & GORI
Bygherre: Københavns Kommune, Byggeri København (ByK)

Elefanthuset er et nyt aktivitetscenter for kræftramte i tilknytning til Center for Kræft og Sundhed i De Gamles By på Nørrebro. Huset rummer desuden et ‘Mens Shed’-mødested efter internationalt forbillede, som ramme om aktiviteter målrettet kræftramte mænd.

Projektet er en transformation af en kapelbygning i røde tegl fra 1890’erne. Transformationen er udført i respekt for den oprindelige bygning, hvis kvaliteter ikke har lidt unødig last af de omfattende forandringer. Projektet viser en eksemplarisk balancering mellem beskedenhed og et selvbevidst, distinkt arkitektursyn. Præcise indgreb med en raffineret materialeholdning gennemsyrer projektet, der trods sit lille omfang formår at give helt nyt liv til huset. Transformationen tilføjer nye funktionelle lag og åbner op til en ny epoke for det gamle kapel.

Værket nomineres for en kæk transformation af et historicistisk bygningsværk, der revitaliserer det som en omsorgsfuld ramme for en sårbar brugergruppe.

Foto: Brøchner Hotels

Hotel Herman K
Arkitekt: Dansk Ejendoms Management A/S (inhouse)
Bygherre: Dansk Ejendoms Management A/S med Brøchner Hotels som lejer.

At bygge inden for Københavns gamle volde, er en opgave der kræver lydhørhed for de historiske rammer. Dette var også vilkårene da Hans Christian Hansen (1901-78), skulle indpasse en Transformerstation ved Bremerholm i starten af 60’erne. Det fem etager høje stykke infrastruktur blev indpasset så elegant og selvfølgeligt, at det blev en berigelse for området.

Efter flere år ude af drift, var bygningens fremtid usikker, men en omfattende ombygning har sikret ny brug af de gamle haller, hvor rå betonvægge danner rammer om cocktails og gourmetmad. Ovenpå er der indrettet 31 luksuriøse hotelværelser, og i baggården en ny terrasse.

Værket nomineres for at fastholde facadens kvaliteter, med respekt for den eksisterende bygning, samt for at gøre et stykke udtjent infrastruktur til et nyt mødested i byen.

Enfamiliehus på Kålagervej
Arkitekt: Solveig Dara Draško Arkitektur
Bygherre: Privat Klient

Enfamiliehuset på Kålagervej er en markant moderne løsning på en klassisk arkitektopgave. I København ser vi kun sjældent parcelhuse taget under kærlig arkitektonisk behandling, og derfor er juryen særligt glade for at nominere dette værk.

Huset er et velkomponeret skulpturelt markant værk, der formår at bringe noget helt igennem moderne til en rolig villavej på Amager. Livet i den toetagers bolig er arrangeret omkring en in-situ støbt kerne, der fungerer som boligens rumskaber.

Værket nomineres til årets Arne for med ét enkelt og dog modigt hovedgreb at løse denne klassiske arkitektopgave.

Projektet er udarbejdet i samarbejde med Atelier Rask Andersen.

Foto: Rasmus Hjortshøj

Tingbjerg Bibliotek og Kulturhus
Arkitekt: COBE
Bygherre: Københavns Kommune, SAB, FSB

Otte år efter opførslen af det gyldne bibliotek i Nordvest, står COBE igen bag et nyt bibliotek og kulturhus i et socialt udsat område. I Steen Eiler Rasmussens Tingbjerg har den funktionelle tradition fået modspil fra en karakterfuld bygning, med en hovedform der som en megafon varsler nye tider til området. Bygningen er tænkt som et kulturelt mødested, der samler folkebibliotek, pædagogisk læringscenter, kulturhus, mødelokaler, café samt koncert- og teatersal under et tag.

Værket er en vigtig milepæl i den byudviklingsproces, der skal gøre bydelen langt mere attraktiv for nye tilflyttere. En utraditionel rumlig oplevelse af et komplekst landskab møder den besøgende i indgangen inden turen går op ad trapper, over repos’er med arbejdspladser til læsekroge i et interessant og veludført rumforløb.

Værket nomineres til årets Store Arne for en arkitektonisk kyndig løsning af et socialt betydningsfuldt omdrejningspunkt og vartegn for Tingbjerg-bydelens udvikling.

De fire nominerede til Lille Arne 2019

Klimaflisen
Arkitekt: Tredje Natur

Klimaflisen ligner ved første øjekast en traditionel københavnerflise, men er i stand til at håndtere de stigende regnvandsmængder, som vil skylle over os i fremtiden. Ved det nyligt opførte teststræk, leder klimaflisen regnvand hen til et plantebed med træer, som har tilføjet et grønt element til et ellers gråt gadehjørne på Heimdalsgade på Nørrebro. Teststrækket demonstrerer hvordan klimaflisen på sigt kan løse meget mere end klimaudfordringer, og bidrage til nye løsninger for bevægelse, mobilitet og tilgængelighed i byrum.

Klimaflisen nomineres for på underspillet men samtidig æstetisk vis, at vise vejen for hvordan regnvand kan bruges som en ressource i vores byer.

KADKs kritiske forskning om Københavns udvikling
"Atlas of the Copenhagens" og "Hjem-Bebyggelser-By: Bolig og velfærd i København"

2018 har været et af de år, hvor der er blevet bygget flest kvadratmeter i København. Udviklingen af buldrer derudaf, og netop i sådan en opsvingstid kan vigtigheden af en kritisk debat omkring udviklingen ikke undervurderes.

I løbet af året har to store udgivelser fra forskningen på KADK især bidraget til en kvalificering af debatten om Københavns udvikling. I “Atlas of the Copenhagens” undersøges København gennem en grundig analyse af byens historie, infrastruktur, demografi, mv., og billedet af København som international bæredygtighedsfyrtårn og the world’s most liveable city debatteres på et højt kritisk niveau. “Hjem-Bebyggelser-By: Bolig og velfærd i København” foretager en kritisk analyse af nye københavnske boligbebyggelser, og perspektiverer til debatten i tre skalaer: hjemmets, bebyggelsens og byens.

Udgivelserne nomineres for deres smukt formidlede analyser, som danner basis for en informeret debat om Københavns udvikling.

Foto: Tom Jersö

Principper for cirkulært byggeri
Fællestegnestuen GXN, Lendager og Vandkunsten

Principperne bag Circle House baner vejen for et mere bæredygtigt byggeri, hvor arkitekturens materialer kan skilles ad og genanvendes. At kunne genanvende alle dele af et hus, uden at byggematerialerne bliver ødelagt ved nedtagning, åbner op for et utal af muligheder for fremtidens arkitekter.

Med brug af principperne kan op mod 90% af alle brugte materialer genanvendes til høj værdi, og projektet demonstrerer de store ressourcebesparelser der er at vinde, når man tænker genanvendelighed og cirkulært byggeri ind fra starten.

Projektet nomineres for dets praktiske demonstration af cirkulære principper og en innovationsproces der går på tværs af alle discipliner i byggebranchen.

Resilient Aesthetics
Forskningsindsats v. lektor Nicolai Bo Andersen, KADK

I en tid hvor alle kalder sig bæredygtige, og hvor mange af kampene om hvad der er bæredygtigt udspiller sig gennem certificeringsordninger og kvantificerbare data, er det opløftende at opleve en arkitektfaglig nuancering om at skønhed måske er vejen at gå mod at skabe en bæredygtig fremtid. Skønhed er noget vi drager omsorg for, noget vi påskynder, noget vi giver videre og noget som vi er optaget af at beholde, hvorfor vi ikke uden omtanke lader det udskifte med noget der skal nyproduceres.

Forskerne bag “Resilient Aesthetics” har kigget på historien for at undersøge, hvilke bygninger der holder længst og dermed er mest bæredygtige. Skønhed er helt centralt for en lang levetid – og hvis bygningen kan få lov at stå i mange år, udledes der mindre CO2.

Indsatsen nomineres for at nuancere en debat, som ofte kan virke ensporet, i en retning hvor problemstillingen om vores klimaaftryk betragtes mere holistisk.

FAKTA
Årets Arne Award blev indstiftet i 2007 af Arkitektforeningens Lokalafdeling København, som også er jury. Arnerne tildeles såvel udførte værker som initiativer, der har løftet arkitekturen i Storkøbenhavn i det forgangne år. Prisen er en statuette i akryl, præget med arkitekten Arne Jacobsens ansigt.