Kreativitet og struktur skal gå hånd i hånd

Lone Wiggers er i dag partner i arkitektfirmaet C.F. Møller og har en række bestyrelses- og udvalgsposter bag sig. Bland andet var hun formand for Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg fra 1999-2001 og hun har siden 2005 været formand for Kulturministeriets kanonudvalg for arkitektur. Her giver hun sit bud på hvorfor ledelse i kreative virksomheder er vigtigt og kræver særlig opmærksomhed.

Hvad er de særlige udfordringer ved at lede kreative?
Som leder i en kreativ virksomhed må man forstå, at kreative medarbejdere brænder for at bidrage til projekterne med masser af kreative løsninger, og at de skal have et åbent, tillidsfyldt rum til at bidrage med deres bedste tanker. Samtidigt skal de følge en udstukket linje, så de individuelle bidrag til det samlede resultat er konsistente og hænger sammen. Derfor er det vigtigt, at ledelsen kender de enkelte medarbejderes styrker, kompetencer og personligheder godt, så de rigtige kompetencer bliver sammensat til et velfungerende team.

En anden markant udfordring er også, at lederen forstår at sætte de rigtige forventninger til medarbejderen. Der skal være plads til at teste og lave fejl som del af projektet. Det skal man som leder kunne rumme, så der ikke opstår en bebrejdende kultur, men samtidigt er det vigtigt, at man kan stille ambitiøse krav og forvente det bedste fra medarbejderen.

Hvorfor er det vigtigt, at arkitektvirksomheder satser på ledelse, især i krisetider?
Det er altid vigtigt både i medgang og modgang at satse på en stærk ledelse. God ledelse handler om at få medarbejderne med på det store holistiske projekt, som man arbejder for på en tegnestue. Det kan både være langsigtet, nådesløst og økonomisk presset, men også vidunderligt tilfredsstillende når det lykkes. Dybest set er virksomhedens drive en ideel forestilling om, at arkitekter kan gøre godt for omgivelser og mennesker her i verdenen. Den dagsorden kan man som leder få de fleste  med på.

Synes du, at arkitektvirksomheder har tendens til at nedprioritere ledelse?
Ja, i den forstand er vi alle kulturelt opfostret med, at det eneste virkeligt vigtige og det der giver mest kollegialt prestige er VÆRKET. Det betyder ideelt set, at alle ”ordentlige” arkitekter sidder med skyklapper på og bliver kortsigtede og meget introverte i forhold til alle interessenterne omkring projektet. Dét med ledelse er noget, man gør ”ved siden af”, og så må det bare gå så godt, det nu kan. Mange anerkender slet ikke ledelse, som det fag det er, og er ikke helt klar over, hvor meget mere man kan få ud af sin tegnestue, hvis man tilegner sig nogle basale værktøjer, og får en forståelse for, at der bør lægges en ledelsesmæssig afstand til nogle af ens problemer.

Hvad har det betyder for jeres virksomhed, at I har prioriteret efteruddannelse på ledelsesområdet?
Vi er blevet en endnu bedre samarbejdspartner! Det giver både ro, selvtillid og troværdighed at være velintegreret med virkeligheden og et langt mere lige forhold i øjenhøjde med øvrige interessenter i opgaverne. Det er ikke kun bæredygtigt, at vi kan anskue vores virksomhed som en virksomhed, men det er også bæredygtigt at kunne skaffe sig et strukturelt, loyalt og økonomisk overskud, således at der bliver mulighed for at lege kreativt. Jeg tror, at der i flere lag i tegnestuen er en større anerkendelse af, at der må være en balance i forholdet mellem strukturledelse og fri kreativitet, og at kunsten ligger i at sørge for, at det ene gør det andet muligt.

Er du parat til at springe ud som leder?
LKVV henvender sig til partnere, teamledere og mellemledere i den kreative branche.