Lyt til P1 Morgen: Arkitekt MAA Anne Beim om at bo tæt sammen

Lyt til formanden for Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg, arkitekt MAA Anne Beim, der opfordrer os til at rykke sammen og bo tæt – i stedet for at foretrække forstædernes parcelhuskvarterer med lang afstand til naboen.

Det er udgangspunktet for konkurrencen "Vis os hvordan vi skal bo tæt", og i P1 Morgen (mandag den 29. november) interviewes Anne Beim af Poul Friis, mens lytterne ringer ind for at stille spørgsmål eller kommentere arkitektens synspunkter.

Lille land med store pladskrav
I interviewet siger Anne Beim blandt andet:
"Tendensen er klar: Jo flere penge vi får, jo større skal vores bolig også være. Men et stort hus skal rengøres og vedligeholdes, og det tager tid, energi og penge fra andre ting. Danskerne er det folk i verden, der bruger flest kvadratmeter pr. indbygger. Vi bruger mere plads end amerikanerne og det kom bag på mig. Det fik mig til at studse, fordi vi er jo sådan et lille bitte land, vi har jo ikke de store vidder og alligevel har vi så meget plads omkring os.”

Foto: KARCH