Smukt og fælles, fra Fogo til Valby

Deleøkonomi baseret på fællesskaber frem for smarte udlejningsøkonomier var i fokus ved MAA-konferencen 2015 i Valby, hvor der også blev diskuteret borgerlyst, brugerinddragelse og kulturministeren erklærede sig enig i arkitekturpolitikken Mennesker i Centrum

Af Cæcilie Skovmand

”Når vi diskuterer deleøkonomi i Arkitektforeningen, handler det om at SKABE ved at dele, og om at give noget tilbage til verden. Vi er her ikke for at diskutere udlejningsmetoder, men for at diskutere hvordan vi skaber sociale rum og steder, der kan deles af alle – uanset sociale skel. Rum, der hverken er ude eller hjemme, men er fælles, intime og tillidsfulde rum, uanset om der er tale om andelsforeninger, folkeskoler, delecentraler med havegear eller noget helt andet.”

Således skød formand for Arkitektforeningen, Natalie Mossin årets MAA konference i gang fredag den 6. november. Natalie var også inde på den massive besparelse, der overgår arkitektskolerne i de kommende år:

”Vi skal danne os hele livet, og det er en dårlig beslutning at spare på dette område. Uddannelse handler ikke længere om at skabe dannede mennesker men arbejdskraft. Men vi må ikke glemme, at når vi danner os har vi mere at give til fællesskabet”, sagde formanden.

Todd Saunders

Fællesskab på Fogo
Den canadiske arkitekt, der er baseret i Bergen, Todd Saunders tog de godt 200 tilhørere med på en rejse til New Foundlands rå og hæsblæsende smukke natur. Nærmere bestemt Fogo Island hvor han med sin arkitektvirksomhed Saunders Architecture har været arkitekten bag et ganske omfattende byudviklingsprojekt.  Projektets formål er at få udøvende kunstnere og turister til at besøge øen, der har et areal fire gange så stort som Manhattan, og som inden projektet gik i gang stod overfor massive problemer med fattigdom, fraflytninger og uddøende fiskeindustri.

Ideen til projektet kommer fra en velhavende kvinde med filatropiske visioner og rødder på Fogo, der havde et ønske om at vende den negative udvikling på øen. Og det skulle ske gennem kunst og turisme – ikke en investering i en stor boreplatform eller ny fiskefabrik – og med arkitektur i høj kvalitet. Derfor opsøgte hun Saunders, der efter nogen overvejelse var med på projektet.

Swimmingpool og strikkebar
Projektet er bygget op omkring fællesskaber med nye bygningsværker i form af et hotel og kunstværksteder i Fogos periferi samt renovering af eksisterende huse i lokal byggestil i øens hovedby, så de fungerer som guesthouses for de besøgende kunstnere. En del af visionen er nemlig, at kunstnerne, der kommer fra hele verden, skal blande sig og blive en del af dagligdagen med befolkningen på Fogo.

Derudover er der skabt rum til café, strikkebar, isbutik og værksteder til det lokale og forsvindingstruede bådbyggeri. Og selvom Fogo er omgivet er vand, er Saunders lige nu ved at arbejde på en swimmingpool, fordi mange af de lokale ikke kan svømme, fordi vandet er alt for koldt, og der derfor er ganske mange drukneulykker.

En del af visionen, blandt andet for hotellet Fogo Inn, er, at ALT inventar skal være produceret i lokalområdet.

Fogo Island Inn. Foto: Ivan Baan

”Som besøgende på Fogo Inn skal man ikke være i tvivl om, hvor man er, når man slår øjnene op om morgenen. Jeg skal vide, at jeg er i New Foundland, og der dufter af min bedstemors hjem. På de fleste hoteller er alt så ens og præfabrikeret, at man lige så godt kan vågne i østen som i Skandinavien. Men vi er ikke sjæleløse lingoer, og der er mange måder at skabe arkitektur på!”, siger Todd Saunders.

Processen med at designe inventar til hotellet var derfor noget helt særligt. Saunders allierede sig med lokale håndværkere, som han beskriver som nogle af de bedste, han nogensinde har arbejdet med, og han inviterede 30 unge talentfulde designere fra rundt omkring i verden til at designe prototyper på møbler.

Håndværkerne kiggede ikke på tegninger af møblerne men på små modeller, som de unge designere havde lavet, og løbende var håndværkerne og designerne i kontakt over Skype med vejledninger.

Profitten tilbage til lokalsamfundet
Fogo Inn har med vilje kun 29 værelser. Det har nemlig hele tiden været tanken, at der ikke skal komme for meget turisme, og at hotellet aldrig må blive en konkurrent til de tiltag, der sker i lokalsamfundet, fx med guesthouses og restauranter. Det er en delikat balance, der er vigtig at overholde. Af samme årsag går al profitten fra hotellet til lokalsamfundet til nye initiativer, blandt andet den nye swimmingpool, så pengene bliver i et lukket økosystem i stedet for at ende i lommerne på en hotelejer eller investor.

1000 grundplaner
Fogo Inn er blevet til i tæt dialog med de lokale borgere. Saunders har været med til at lave ikke færre end 1000 forskellige plantegninger over byggeriet, fordi der hele tiden kom nye ideer og perspektiver fra borgerne.

Et andet aspekt, der er taget stor hensyn til i byggeriet er naturen omkring. Der er ikke trukket et eneste vandrør eller ledning til hotellet eller nogen af værkstederne. Strømmen kommer fra solenergi, der er lagret i batterier og vandet fra tanke på taget med opsamlet regnvand. Intet er spoleret i naturen.

Arkitektur som turistmagnet
Saunders har, ud over Fogo-projektet, været med til at designe nogle af Norges spektakulære offentlige turistattraktioner, der samtidig har praktisk funktion af at være tankstation, toiletter, bro mm.:

”Det er fantastisk at se, hvordan turister bevæger sig 3 timers væk fra AL civilisation blot for at se en bro, eller et udkigspunkt. Det er et klart eksempel på, hvordan arkitektur kan være et effektivt værktøj til fx turisme og hvordan de sociale medier kan være med til at gøre stederne berømte. Der ligger flere hundrede film på YouTube, hvor folk måbende siger holy shit på mindst 15 forskellige sprog, når de besøger vores bro og udkigspunkt i Aurland”, siger Todd Saunders.

Efter Saunders oplæg fortsatte konferencen med debat og workshop ved Nadja Pass fra initiativet Borgerlyst. Workshoppen sluttede af med panel i bedste Mads og Monopolet-stil. På billedet er det Natalie Mossin, formand for Arkitektforeningen, Nadja Pass, Borgerlyst, Todd Saunders, direktør i ARkitektforeningen, Jesper Pagh og ordstyrer Lene Johansson.

Nadja Pass fra Borgerlyst faciliterer samtaler om brugerinddragelse og frivillighed.

Foto øverst: Kulturminister Bertel Haarder med arkitekturpolitikken, som han erklærede sig enig i.

Fotos fra konferencen: Johan Rosenmunthe