Urban farmers indtager Fredericia havn

Et grønt fællesskab er vokset frem på Fredericias gamle værftsgrund.

Af Marie Leth Rasmussen

Fredericia barsler med en ny bydel på havnen, hvor værftet og gødningsfabrikken Kemira en gang holdt til. For at skabe liv inden byggekranerne kommer, har arealudviklingsselskabet FredericiaC stillet plantekasser og frø til rådighed for alle, der har lyst til at få jord under neglene og havgus i håret.

”Ideen med projektet Grow your city er at tiltrække interesse for udviklingen af Fredericia C. Hvor private bygherrer sætter hegn op, åbner vi arealerne op for borgerne. Det er en god investering på sigt, fordi vi får skabt interesse for stedet,” siger projektdirektør Jens Christensen.

Venteliste til plantekasse
Ideen med at udnytte den gamle værftsgrund midlertidigt til urban farming har Fredericia fået fra et af de udenlandske teams, der deltog i konkurrencen om, hvordan Fredericias nye bydel skulle se ud. Og projektet er blevet en stor succes. Siden påske er mere end 300 plantekasser blevet taget i brug, og efterspørgslen er så stor, at FredericiaC ligefrem har måttet skrive folk op på venteliste.

”En del af succesen skyldes, at initiativgruppen bag projektet har været gode til at formidle projektet og få kontakt til de rigtige personer i lokalsamfundet. Men jeg tror også, at det ligger i tiden. Folk vil gerne være en del af et fællesskab og have en mere bæredygtig livsstil,” siger projektdirektør Jens Christensen.

Hjælper hinanden
Haven tiltrækker folk i alle aldre. Her er pensionister, småbørnsfamilier, gymnasieelever, spejdere, restauranter og børnehaver i en skøn blanding. Nogle få plantekasser er allerede klar til høst med fine salater og kål, mens andre stadig kun har små spirer, der stikker hovedet frem. Udover plantekasserne er der også stillet flere insekthoteller op, mens plantekunst og fuglekasser pryder væggene rundt om haven. Midt på grunden er der et køkken, så folk kan komme og grille en lun sommeraften. Der er også en skurvogn, lugeentusiasterne kan trække ind i, hvis der bliver regnvejr.

”Folk kommer fra alle dele af byen for at være med. Man hjælper hinanden og passer på hinandens kasser. Og her i sidste uge fik vi så 40.000 nye brugere, da Fredericia Biavlerforening rykkede ind. Bierne skal hjælpe med at bestøve frugttræerne på grunden,” siger projektkoordinator Louise Bjerre med et smil.

Maritim nyttehave
Næste projekt i støbeskeen er en maritim nyttehave på havnen, så borgerne kan dyrke deres egne muslinger på havnen. Projektet er ikke helt færdigudviklet endnu, men så snart de sidste tilladelser er på plads, rykker skaldyrene ind og deres plejefamilier ind.

Fredericia C er et arealudviklingsselskab, der ejes i partnerskab mellem Fredericia Kommune og Realdania By. Hollandske KCAP vandt i samarbejde med Vandkunsten konkurrencen Grow Your City, og arealet er udlagt efter forslag fra Vandkunsten. De endelige planer for grunden bliver offentliggjort i august 2012. Læs mere om projektet her

Op til Arkitekturens Dag d. 1. oktober sætter vi fokus på hverdagsarkitekturen og urban farming som en strategi til at skabe mere kvalitet i hverdagsarkitekturen. Vi kommer både omkring realiserede projekter og visioner.

Fotos: Tine Hvolby, Fotoco