Vinderen af Årets Arne er...

Vinderne af de eftertragtede arkitekturpriser Store Arne og Lille Arne er fundet. Det karakterfyldte aktivitetscenter for kræftramte Elefanthuset af LETH & GORI modtager hovedprisen Store Arne, mens KADK hyldes for sin kritiske forskning om Københavns udvikling med prisen Lille Arne (Foto: Laura Stamer).

Af Cecilie Frydenlund Nielsen

I De Gamles By på Nørrebro er kapellet Elefanthuset fra 1890’erne blevet omdannet til et nyt aktivitetscenter for kræftrafte og et ’Men’s shed’ eller ’Mænds mødested’, med værksteder og aktiviteter målrettet kræftramte mænd. Fredag aften tildelte Arkitektforeningen København projektet prisen Store Arne for at have revitaliseret et historisk bygningsværk som en omsorgsfuld ramme for en sårbar brugergruppe. Det er tegnestuen LETH & GORI, der står bag transformationen af bygningen i tæt samarbejde med Københavns Kommune som bygherre og brugerne fra Center for Kræft og Sundhed København. Og der er ingen tvivl om, at anerkendelsen har stor betydning:

"Det er fantastisk, at et projekt, der er så enkelt og beskedent, modtager en så stor pris, og det er resultatet af et arbejde, der er båret af stort engagement hele vejen rundt. Det kræver en stor indlevelse og præcision, og meget kan gå galt undervejs, når man skal transformere en bygning, hvor de eksisterende kvaliteter er så tydelige. Men alle involverede har haft en forståelse for vigtigheden i at udføre et godt håndværk og lokke husets værdier frem," fortæller Karsten Gori, arkitekt MAA og stiftende partner i LETH & GORI.

Foto: Laura Stamer

I begrundelsen lægger juryen netop vægt på, at transformationen af Elefanthuset er udført med respekt for den oprindelige bygning, og at de præcise indgreb tilfører nye funktioner og helt nyt liv til det gamle kapel. Derudover roser juryen den raffinerede holdning til materialer, hvor de bruges som en fortsættelse af eksisterende konstruktioner og farver.

"Vi har arbejdet med at identificere de eksisterende kvaliteter, tage vare på huset og skabe nyt liv og indhold. Materialer og farvevalg er fremkommet i samtale med huset. Vi har blandt andet videreført farverne fra kapellets originale kassettelofter og valgt at bruge tømrede konstruktioner i træ og opmure nye indvendige vægge i kalkstensblokke. Det har været vigtigt at give Elefanthuset en karakter, som omfavner brugerne med dagslys, varme, autentiske materialer og robuste detaljer, og som skaber en atmosfære af nærvær og menneskelig varme, som appellerer til de kræftramte mænd, der ellers er svære at få inden for dørene," siger Karsten Gori.

Læs Arkitektens anmeldelse af Elefanthuset.

Lille Arne hylder den kritiske forskning
København blev i 2018 igen kåret som en af verdens bedste byer at bo i, og byggeaktiviteten har buldret derudaf.  Men hvor innovativ og fremadstormende er vores hovedstad egentlig? Med prisen Lille Arne hylder juryen i år den kritiske forsknings bidrag til nuanceringen af debatten om Københavns udvikling.

I løbet af året har to store udgivelser fra Det Kongelige Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, KADK, nemlig bidraget til en kvalificering af debatten om Københavns udvikling: ’Atlas of the Copenhagens’, der retter et kritisk blik på billedet af København som internationalt bæredygtighedsfyrtårn og “the world’s most liveable city”, og ’Hjem-Bebyggelser-By: Bolig og velfærd i København”, der foretager en grundig gennemgang af helt aktuelle københavnske boligbebyggelser. Det er disse to værker, der nu modtager årets Lille Arne.

"Vi er utrolig stolte af, at fagfællerne med deres egen pris, anerkender forskningen som et centralt bidrag til arkitektfagligheden. Vi arbejder hver dag på at skabe verdens bedste arkitektuddannelse, og det gør vi jo på vores unikke trebenede vidensgrundlag: fagets praksis, kunstnerisk udvikling og ikke mindst forskning. Derfor betyder det rigtig meget for os, at forskningen med denne pris bliver værdsat på lige fod med de øvrige arkitekt-discipliner," siger arkitekt MAA, Ph.d. og Institutleder for Bygningskunst, By og Landskab Katrine Lotz og tilføjer:

De arbejder, der lægges frem med de to udgivelser, er vægtige bidrag til en velunderbygget debat om vores byer og boligers udvikling, netop fordi de er forskningsbaserede og bygger på et omfattende materiale, der er systematisk behandlet. Når man som Peder Duelund kigger på alt det aktuelle boligbyggeri i København og underkaster det et kritisk blik, viser det sig desværre, at det ikke er særlig innovativt, og at det faktisk heller ikke møder hverken nutidens eller fremtidens mangeartede behov.

Juryen påpeger i sin udtalelse, at de to værker – også fremover – bør være pensum for alle, der vil bygge eller planlægge i København.

Fakta om Elefanthuset
Bygherre: Københavns Kommune, Økonomiforvaltningen, Byggeri København
Bestiller: Københavns Kommune, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Bruger: Center for Kræft og Sundhed København
Udførende totalentreprenør: DSP PLUS v/ Jakon A/S
Arkitekt, totalrådgiver: LETH & GORI ApS
Ingeniør, konstruktioner: Anders Christensen Rådgivende Ingeniører
Ingeniør, installationer: JL Engineering

Fakta om KADK's forskning om Københavns udvikling
’Atlas of the Copenhagens’ diskuterer og belyser København i en serie af tekst, kort, diagrammer og illustrationer. På den baggrund spørges der til, hvordan byen defineres, og hvordan vi kan forstå de komplekse, mangfoldige og foranderlige strukturer, som tilsammen benævnes ’København’. Værkets redaktører er professor, Ph.d. Deane Simpson, Kathrin Susanna Gimmel, Anders Lonka, Marc Jay, men mange har bidraget samt flere hold af studerende.

’Hjem - Bebyggelser - By - Bolig og velfærd i København’ er skrevet af lektor emeritus Peder Duelund Mortensen og er en kritisk analyse af det kommende boligbyggeri i metropolen; Københavns boliger af i morgen. Den er blevet til på baggrund af udstillingen af samme navn på KADK i 2015.

Begge værker er forskningsresultater fra KADK/Institut for Bygningskunst, By og Landskab.

Fakta om Arne priserne
Årets Arne blev indstiftet i 2007 af Arkitektforeningens Lokalafdeling København, som også er jury. Prisen er en statuette i akryl, præget med arkitekten Arne Jacobsens ansigt.

Hovedprisen, Store Arne, tildeles såvel udførte værker som initiativer, der har løftet arkitekturen i Storkøbenhavn i det forgangne år. Lille Arne gives til initiativer, realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende ideer, som har skabt debat eller gjort en forskel for faget.

Ethvert medlem af Arkitektforeningen har kunnet indstille til Arne-prisen. Juryen, der er består af den lokale ledelse i Arkitektforeningen København, har udvalgt fem kandidater til Store Arne og fire kandidater til Lille Arne.