Vinderfilm viser, hvordan vi både kan bo tæt sammen og få bedre livskvalitet

Yndlingsbolig og At bo tættere betyder ikke nødvendigvis… er titlerne på de to film, der begge vandt førstepræmier i Statens Kunstfonds idékonkurrence ”Vis os, hvordan vi skal bo tæt”.

Filmenes budskab er, at fremtidens boligformer skal skabes i samspillet mellem vores drømme og det levede hverdagsliv – og  i tætheden mellem mennesker og bygninger.
Prisuddelingen fandt sted fredag den 3. december i Arkitekternes Hus på Christianshavn. Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg uddelte også fire 2.præmier og indkøbte seks film.

Se alle vinderne  og de 72 film, der medvirkede i konkurrencen på www.botaet.dk

Mennesker er ikke ensomme ulve, der hyler til hinanden
At bo tættere betyder ikke nødvendigvis… er en film, der handler om det positive ved at bo tæt på hinanden: Mennesker er ikke ensomme ulve der hyler til hinanden. Dybest set vil vi gerne være tæt på andre mennesker. Men derfor er der ikke kun ét svar på, hvordan vi skal bo tæt – ligesom tæthed ikke altid behøver være småt med plads.
Filmen flyver op i de øvre luftlag for at tvinge os til at se det hele fra oven og tænke over nye muligheder for at bo tæt -  frem for at stirre os blinde på begrænsningerne.

Filmen er udarbejdet af: JAC Studios v/ Johan Carlsson, Anette Væring og Morten Sørensen
Medvirkende: Stefan Grama, Kristine Vejbæk Hindhede, Cosmin Cioroiu, Alejandra G. Parraguez-Alderete, Alejandra Garcia Sahelices, Kasper Nedergaard Sørensen, Ivan Molina Carmona, Thomas Lagermand Lundme og Per Liljenberg Halstrøm.

En tur i kødhakkeren med den perfekte boligdrøm
Yndlingsbolig er en film, der helt bogstaveligt sender den ”småborgerlige” drøm om den perfekte bolig belagt med prestige og idealer igennem en kødhakker. Med absurd æstetik når filmen frem til den konklusion, at det ikke handler om størrelsen, men om det betydningsfulde: Boligens rum har vidt forskellig betydning, og fremtidens tætte bolig skal tage udgangspunkt i de vigtigste rum.

Filmen er udarbejdet af:
Christel Solveig Nisbeth Madsen, Annemie Sandahl Pedersen, Moa Liew, Agnes Mohlin.

Dommerbetænkning i filmversion
De to vinderfilm får bl.a. følgende ord med på vejen af dommerkomiteen:
”Filmene løfter ikke pegefingre eller dikterer, hvordan vi skal bo. De formidler det at bo tæt som noget positivt og attraktivt. De tvinger os til at reflektere og stille spørgsmålstegn ved, hvordan vores boliger både kan imødekomme boligdrømme og behovet for at bo tættere og dermed mere bæredygtigt.
Filmene illustrerer, at det at bo tæt sammen ikke behøver at erstatte drømmen om at bo individuelt – eller drømmen om parcelhuset. Men klimaudfordringen kræver, at vi ændrer vores fokus og forestillinger i den ”store boligdrøm”. Frem for at fokusere på størrelse som den største værdi, er det tid til at fokusere på vores boligs placering i landet og overveje, hvordan vi kan få bedre tid til at øge vores livskvalitet, hvis vi bor tættere og derfor ikke skal bruge så lang transporttid til arbejde, indkøb og børneinstitutioner hver dag.”

Se dommerbetænkningen som film på www.botaet.dk

Dommerkomité:
Christian Hanak, arkitekt MAA, formand for dommerkomiteen; Thomas Nørgaard, arkitekt MAA; Ida Auken, formand for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg ; Frederik Preisler, direktør i Mensch ; Kasper Leick, filmklipper ; Anne Beim, arkitekt MAA, formand for Arkitekturudvalget ; Mette Tony, arkitekt MAA, medlem af Arkitekturudvalget ; Henrik Schmidt, arkitekt MAA, medlem af Arkitekturudvalget.
Arkitektforeningen har fungeret som konkurrencerådgiver.

Fotos:
Johan Rosenmunthe