Bæredygtig arkitektur og æstetik – transformation, materialer, tektonik og teknologi

I dag er behovet for at arbejde helhedsorienteret og tænke nye bæredygtige løsninger indenfor arkitekturen/byggeriet et afgørende element i den grønne omstilling.

Arkitekt: Terunobu Fujimori. Foto: Kim Lenschow

Tidspunkt:

16.03.2023 kl. 10-15.30

Sted:

Arkitektforeningen, Åbenrå 34, 1124 København K

Arrangeret af:

Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger i samarbejde med Arkitektforeningen

Men hvad betyder cirkulære hensyn, klimatilpasning, genanvendelse af bygninger og byggematerialer, ny teknologi, nye materialer m.m. for vores fysiske omgivelser?

Er det slut med at bygge nyt? Skal vi primært transformere de bygninger, der allerede er bygget? Skal vi primært bygge med tidligere anvendte materialer eller materialer skabt af affaldsprodukter? Eller skal alle nye bygninger bygges af biogene materialer eller plastres til med solceller?

Med andre ord: Er der en ny æstetik på vej? Hvordan kommer vores bygninger til at se ud i fremtiden? Og hvordan kommer vi i mål med – eller tættere på – en grøn omstilling af vores fag?

Program (tidspunkter er vejledende)

09.30: Indskrivning – kaffe

10.00: Velkomst
v/Jesper Birn Lindberg, FBBB

10.10: Introduktion til dagens tema
v/moderator Ingeborg Hau

10.30: Tilknytningens Tektonik. Hvordan kan udvidelse af arkitekturens sociale kapacitet som rum forenes med minimering af dens miljømæssige aftryk som konstruktion?
v/ Marie Frier Hvejsel, professor, Arkitektskolen Aarhus

11.00: Søgen efter en fragil arkitektur. Kan vi genopfinde arkitekturen, ved at fokusere på materialerne?
v/ Kim Lenschow, arkitekt MAA, Office Kim Lenshow

11.30: Debat i plenum

12.00: Frokost – sandwich

13.00: Naturprocesser manifesteret. Hvordan ser cirkulært byggeri ud? Hvordan integrerer vi den nye bæredygtige teknologi i byggeriet?
v/ Lotte Bjerregaard Jensen, Arkitekt MAA, professor, Arkitektskolen Aarhus

13.30: Transformation som identitetskabende forandringsværkstøj. Hvordan kan vi ændre identiteten i vores funktionstømte bygninger, så vi skaber et grundlag for bæredygtig genanvendelse af vores fælles kulturarv?
v/ Simon Vinzent, arkitekt MAA, partner, Arcgency

14.00: Drøftelse i grupper – kaffe og kage

14.45: Diskussion i plenum

15.10: Afslutning

Generalforsamling

Efter mødet afholder Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger generalforsamling.
Alle er velkomne til at deltage. Dagsorden vil fremgå af FBBB’s website

15.30:  Generalforsamling, Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger
17.00: Tak for i dag

Medlemmer: 200,- kr. / Ikke-medlemmer: 500,- kr.
Priser er inkl. moms

OBS

Som medlem af Arkitektforeningen (MAA) bedes du i tilmeldingsformularen skrive dit medlemsnr. i forlængelse af dit navn: Fornavn Efternavn, MAA 123456