NYHED 31.01.23

Børnehuset Egedammen vinder Årets Arne 2023

Efter kritisk granskning af de fem nominerede værker blev Børnehuset Egedam-men af BPP Arkitekter kåret som vinder af Årets Arne 2023. Det skete til Arkitekt-foreningen Københavns nytårskur i Nikolaj Kunsthal. Samtidig blev Havnens Hænder hædret med Lille Arne 2023 for deres, og landets første, biobaserede byggemarked på Refshaleøen.

Vinderne fra BBP, Gladsaxe Kommune og Thing Brandt Landskab hædres med arne-statuetten til Arkitektforeningen Københavns nytårskur. Foto: Arkitektforeningen

De fem værker spændte lige fra et haveskur og landskabsprojekter til nyopførte huse. Men det var BBPs nyopførte, svanemærkede børnehus i Gladsaxe, der løb med prisen.

I sin motivation fremhævede juryen værket som værende udforskende og toneangivende:

”Årets Arne gives til den nysgerrige arkitektur og arkitekt, som tør at gå foran, kan indtage nyt terræn og inspirere os andre arkitekter. Prisen går til et ærligt byggeri som med skiftende rum og farver, som bliver begyndelsen på børnenes første oplevelse med arkitektur.”

BBP Arkitekter står bag Børnehuset, som er et af to børnehuse tegnestuen har opført i Gladsaxe i samarbejde med bl.a. Thing Brandt Landskab og Gladsaxe Kommune.

Partner og arkitekt MAA Ebbe Wæhrens fremhæver samarbejdet med bygherren og deres fælles ambition for børnehuset, som nøglen til det vellykkede projekt, der allerede er taget i brug af flere end 120 børn og 25 medarbejdere.

”Børnehuset er udviklet i en tæt dialog med bygherre og brugere fra Gladsaxe Kommune. Kommunens arkitekter er erfarne, skarpe og åbne for at gå nye veje, og det har givet en gensidig forståelse for projektet, der har motiveret os til at yde vores allerbedste,” fortæller Ebbe Wæhrens.

Motivation

Det er især efter dagens kritikarrangement, at der er vokset en særlig begejstring frem for et værk, som vandt et flertal i juryen. Det er en begejstring for den nys-gerrige arkitektur og arkitekt. Det er en begejstring for den arkitektur og arkitekt som tør at gå foran, og som indtager nyt terræn, som inspirerer os andre, og som er ærlig om hvad det har krævet at nå i mål, og hvorfra vi andre kan tage hand-sken op.

Det er en arkitektur som er med til at give kommende generationer nogle af deres første oplevelser med rum, farver og konstruktion. For det er også et meget ærligt byggeri, der fortæller, hvordan det er bygget og samtidig fortæller noget om den tid, det er bygget i.

Samtidig er han stolt af at modtage anerkendelse fra arkitektfaget og ikke mindst en jury bestående af unge arkitekter.

”Årets Arne er en af de mest ærefulde priser, man kan modtage. Det er en ren arkitekturpris – som ovenikøbet er givet af primært unge arkitekter. Desuden er det en ærlig pris, fordi den ikke har sponsorer eller andre interesser i bag sig. Det er stort.”

Lille Arne til biobaserede byggematerialer

Initiativprisen Lille Arne 2023 gik til Havnens Hænder for deres biobaserede byggemarked på Refshaleøen, som udelukkende forhandler materialer. Projektet roses for at gå forrest i den grønne omstilling og udbrede tilgængeligheden til biobaserede materialer.

“Havnens Hænder bidrager til den grønne omstilling i byggeriet ved at udbrede tilgængeligheden til biobaserede materialer, endvidere formidler vinderen viden om biobaserede byggematerialer og hvordan de skal bruges.”

De tre partnere Mikkel Damgaard Nielsen, Karl Nørgaard og Magnus Henrique modtog Lille Arne til nytårskuren i Nikolaj Kunsthal.

De tre partnere Mikkel Damgaard Nielsen, Karl Nørgaard og Magnus Henrique modtog Lille Arne til nytårskuren med lovning på at fortsætte deres videndeling og gode samarbejde med den danske arkitekt- og byggebranche.

“Vores håb er, at prisen kan sætte endnu mere fokus på udbredelsen af viden om brugen af materialer, der er sunde for mennesker og miljø. Prisen vil forhåbentlig styrke et allerede meget tæt forhold mellem Havnens Hænder og landets arkitekter, som jo er dem der skal drive en stor del af den her udvikling. Det er fra jer ideerne kommer, og det er her planerne lægges, og det er i samarbejdet mellem alle parter i byggeriet løsningerne skal findes. Vi vil fortsætte med at dele viden, udvikle løsninger og skabe projekter indenfor det bæredygtige byggeri i 2023, nu med en Lille Arne under armen,” lød det fra dem.