Bygningspræmiering

Arkitektforeningen opfordrer kommunerne til at bruge bygningspræmiering til at styrke den arkitektoniske kvalitet og skabe lokal stolthed om smukt byggeri. Vi tilbyder hjælp til udpegning af fagdommere og har udarbejdet forslag til vejledende vedtægter for, hvordan præmieringen kan foregå.

Restaureringen af Glassalstrup ved Aarhus modtog kommunens arkitekturpris i 2023. Foto: Helene Høyer Mikkelsen og Realdania

Bodil Krohn

Udvalgssekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningen opfordrer alle landets kommuner til at præmiere god arkitektur. Målet er at fremme kvalitet i både nybyggeri og i vedligeholdelsen af den eksisterende bygningsmasse.

Bygningspræmiering er en pris for arkitekten og bygherren, men prisen er også til glæde for kommunen, da den er med til at skabe lokal opmærksomhed og stolthed om smukt byggeri. I Arkitektforeningen tilbyder vi gerne hjælp til udpegning af fagdommere, og vi har udarbejdet forslag til vejledende vedtægter for, hvordan præmieringen kan foregå.

Hvilke byggerier kan præmieres?

Arkitektforeningen har udarbejdet forslag til vejledende vedtægter for præmiering.

Hent vedtægterne her

Hvordan kan bedømmelsen foregå?

• Bedømmelseskomiteen består normalt af borgmesteren eller formanden for teknik- og miljøudvalget samt en række byrådsmedlemmer.
  • Arkitektforeningen udpeger efter kommunens ønsker en eller to arkitektfagdommere, som vurderer og rådgiver den øvrige komités medlemmer om de indstillede projekter. I kan også selv finde en fagdommer MAA fra vores samlede liste. Læs mere om vores fagdommerkorps her
  • Kommunen administrerer selv ordningen, tager stilling til eventuel honorering og niveau for afholdelsen af udgifter til fagdommerne.
  • Bedømmelseskomiteen mødes normalt to-tre gange om året inklusive festligholdelsen.

Hvad er præmien?

Påskønnelsen fra kommunen kan være en pengepræmie, men er i de fleste tilfælde en lille bronzeplade, som kommunen selv får udfærdiget. Bronzepladen viser normalt kommunens byvåben med en indgraveret tekst, for eksempel “Præmieret af Randers kommune” samt årstal. Med bronzepladen følger normalt to indrammede diplomer, ét til bygherren og ét til arkitekten.

Hvordan fejres bygningspræmieringen?

Mange kommuner vælger at offentliggøre bygningspræmieringen på Arkitekturens Dag, som finder sted den første mandag i oktober hvert år, og endnu flere kommuner benytter præmieringen som en lejlighed til at gennemføre andre aktiviteter om arkitektur. Det kan for eksempel være foredrag, udstillinger og byvandringer, evt. i samarbejde med private eller offentlige institutioner.

Bodil Krohn

Udvalgssekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

Kommuner med bygningspræmiering

En række kommuner præmierer allerede god arkitektur. Se dem nedenfor.

Efter byens navn kan du se etableringsåret, såfremt det kendes, samt de arkitekter, Arkitektforeningen har udpeget som repræsentanter i den kommunale bedømmelseskomité.

Bygningpræmieringsordning efter kommunesammenlægningen 2007

Odense, siden 1910

Randers, siden 2001
Langå, Nørhalds, Purhus, Sønderhald Vest, Havndal området og Randers

herunder Fonden til bevarelse af gamle bygninger i Randers Kommune.

Rebild, siden 2002
Nørager, Skørping og Støvring