NYHED 21.09.20

Helhedsplan for Jernbanebyen

DSB Ejendomsudvikling og Freja ejendomme gennemfører et parallelopdrag med fem teams om udvikling af en helhedsplan for Jernbanebyen.

Foto: Luftfoto af Jernbanebyen

Midt i København – mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Teglholmen – ligger Jernbanebyen. Området har været et knudepunkt for togdriften ind og ud af hovedstaden, og området rummer stadig værksteder, vandtårne og spor, som fortæller områdets kulturhistorie. Jernbanebyen er den sidste, store brik i byudviklingen i det sydlige København. Over de kommende år udvikler de to grundejere, DSB Ejendomsudvikling A/S og Freja ejendomme A/S, det 365.000 m2 store udviklingsområde til en ny, moderne bydel.

DSB Ejendomsudvikling og Freja ejendomme gennemfører derfor et parallelopdrag med fem teams om udvikling af en helhedsplan for Jernbanebyen. Tværfaglige teams med stærke arkitekt- og byudviklingskompetencer inviteres til senest d. 28. september kl. 8:00 at søge om deltagelse i parallelopdraget.

Freja og DSB nedsætter en dommerkomité med repræsentanter for ejerne (Freja, DSB) samt fagdommere udpeget af Arkitektforeningen. Repræsentanter for Københavns Kommunes administration samt grundejernes rådgivere inddrages som rådgivere for dommerkomitéen.

Læs mere om parallelopdraget på Jernbanebyens hjemmeside her