NYHED 20.05.20

Regeringen lander boligaftale

I går landede regeringen, med boligminister Kaare Dybvad og klima-,energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen i spidsen, en boligpolitisk aftale med et grønt aftryk.

I går landede regeringen, med boligminister Kaare Dybvad og klima-,energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen i spidsen, en boligpolitisk aftale. Aftalen er historisk, idet den både er grøn og politisk bred. Kun Nye Borgerlige og Liberal Alliance står udenfor aftalen, der gælder fra 2020-2026.

Aftalen sætter med 30 milliarder kroner af lejernes opsparede midler i Landsbyggefonden for alvor skub i renoveringerne i den almene sektor, der med sine 540.000 boliger huser godt 1 million danskere. Af de 30 milliarder bruges 18,4 milliarder kroner til at gennemføre ventelistens 453 renoveringsprojekter hurtigst muligt. To tredjedele af projekterne på ventelisten vedrører klimaskærmen. Arkitektforeningen havde gerne set, at beløbet i boligaftalen var endnu højere, da det sandsynligvis ikke er nok til at dække renoveringsbehovet, hvilket Renovering på Dagsordenen, som Arkitektforeningen er en del af, allerede har påpeget.

Boligaftalen indebærer også, at Landsbyggefonden fremover også skal prioritere støtte til sager med energibesparende tiltag sammen med sager, der indeholder udbedring af byggeskader og sunde boliger. Det vurderes, at 85-90 procent af nye projekter vil indeholde grønne tiltag. Aftalen forventes at reducere CO2-udslippet med 50.000 tons. Aftalen skønnes at give 3.300 fuldtidsbeskæftigede i 2020 og 7.800 i 2021.

Læs den fulde aftale her.