NYHED 12.03.24

Transformation af udtjente erhvervsbygninger hyldes for at skabe socialt samlingspunkt

Gamle bygninger omdannes til mangfoldigt kulturhus i dette projekt som Lasse Rosenkrans Kirk netop har modtaget Arkitektforeningen Østjyllands bachelorlegat for. "Kvarterhuset i Aarhus" viser nye veje til brug af eksisterende bygningsdele og -strukturer.

Kvarterhuset er et bachelorprojekt af Lasse Rosenkrans Kirk, som omdanner nedslidte erhvervsbygninger til et mangfoldigt kulturhus i Aarhus. Her ses huset auditorium, hvor der kan afholdes koncerter og foredrag. Visualisering: Lasse Rosenkrans Kirk

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Det er med stor forståelse for programmering og den enkelte bygnings tranformative og æstetiske potentiale, at Lasse Rosenkrans Kirk har udviklet idéen til et kvarterhus i Aarhusforstaden Åbyhøj. Huset skal fungere som et samlingssted, der kan understøtte fællesskab, sammenhængskraft og cirkulær økonomi for beboere i en sammensat bydel.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Den glade modtager af bachelorlegatet Lasse Rosenkrans Kirk

Huset udmærker sig ved at genbruge materialer og ikke mindst strukturer til at skabe et samlingssted med musiklokaler, reparationsværksted, køkken, spisesal og auditorium. Området er præget af stor demografisk diversitet, og derfor har Lasse arbejdet med at gøre stedet tilgængeligt og anvendeligt for forskellige borgere. Desuden har han arbejdet med stedets udeområde, der skal fungere som en offentlig plads på bygrænsen til Aarhus C, hvor der er mangel på rekreative områder.

Nedenfor kan du se læse mere om projektets formgivning og se de nuværende bygninger og ikke mindst modellerne for Kvarterhuset.

Lasse anerkendes også for sine evner til at samarbejde og med sin hjælpsomme og opmærksomme tilgang bidrager han til, at tegnesalen er et ambitiøst sted for faglige diskussioner og eksperimenter.