Pavillon MAA 2015

Konkurrencen om en pavillon til Kongens Have er afgjort. Bag vinderforslaget står arkitekterne MAA Mikkel Kjærgård Christiansen og Jesper Kort Andersen.

Blandt 56 vidt forskellige bud på pavilloner, designet af danske og internationale arkitekter, er der nu fundet et vinderforslag, som ifølge dommerkomiteen leverer en robust og elegant fortolkning af en pavillon. Bag designet står arkitekterne MAA Mikkel Kjærgård Christiansen og Jesper Kort Andersen. Førstepræmien er på 100.000 kr.

Pavillonen er ringformet med en elegant enkelhed i både den overordnede ide og i detaljeringen. Samtidig er det på en og samme tid et meget intimt og socialt landskabsrum, der vil skabe et nyt, levende sted i den samlede fortælling om Kongens Have. Et sted, hvor kun fantasien sætter grænsen for oplevelser.

Fire forslag præmieres og seks får hædrende omtale
I alt deltog 56 arkitekter, landskabsarkitekter og designere i den åbne konkurrence om et stykke midlertidig arkitektur, som skal stå i Kongens Have til sommer 2015. Fire forslag fik en præmiering, og seks forslag fik hædrende omtale, fordi de udmærker sig ved at have en særlig unik karakter. Læs mere i dommerbetænkningen

Tømrerelever tager over

Vinderforslaget skal nu viderebearbejdes og realiseres sammen med Københavns Tekniske Skole, hvis tømrerlærlinge skal bygge selve konstruktionen som et led i deres uddannelse. Pavillonen opføres i bæredygtigt nordisk træ, sponsoreret af Moelven Danmark.

Udstilling i Kongens Have til sommer 2015
Pavillonen vil være udstillet fra den 19. juni til den 30. august i Kongens Have i København og bliver til med støtte fra Dreyers Fond, Moelven Danmark, Københavns Tekniske Skole, Akademisk Arkitektforening og Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme.

De blev også præmieret:
Andenpræmie på 50.000 kr. går til Nicolai Bo Andersen, arkitekt MAA.
Delt tredjepræmie går til forslag udarbejdet af Sofia Adolfsson, arkitekt MAA, Camila L. A. Stadler Buschle, bygningskonstruktør MAK og Teresa Fernández samt forslag udarbejdet af Rie Davidsen, arkitekt MAA, Anders Liisberg, arkitekt MAA, Jan Loerakker, arkitekt og Søren Harder Nielsen, arkitekt MAA. Begge teams vinder 25.000 kr.

Konkurrence udskrevet af arkitekter for arkitekter
Arkitektforeningen indbød i oktober 2014, på initiativ af lokalafdelingen i København og i samarbejde med Dreyers Fond, Københavns Tekniske Skole, Moelven Danmark og Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme, til en konkurrence om udformning af en midlertidig pavillon i Kongens have i København.

Konkurrencen var åben for alle medlemmer af Arkitektforeningen, hvilket betyder at der i hvert konkurrenceteam har været tilknyttet mindst én arkitekt MAA eller stud.arch. MAA.

Konkurrencens sekretær
MAA arkitekt Jesper Kock
Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling

Projektet er sponsoreret af Dreyers Fond og realiseres i samarbejde med Moelven Danmark, Københavns Tekniske Skole og Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme.