Priors Hus på Ærø

Priors Hus er blevet fint restaureret af Real Dania. der er varme i gulvet og internet, så uanset årstid vil man nyde et ophold i Priors Hus i Ærøskøbing på Ærø.

Alt er udsolgt i sommeren og sensommeren, men der er ledigt fra uge 45 til uge 50, hvor huset kan lejes for 3500 kr. pr. uge.
Du kan allerede nu reservere dit ophold på Ærø i 2019 (undtagen januar og februar).

Læs mere om, hvad du kan opleve på Ærø her:
Aktiviteter på Ærø
Ærø Guide
Visit Ærø

Priors Hus er opført i 1690 og derved det næstældste hus i  Ærøskøbing. Her er hyggelige alkover, historiske detaljer men også alle moderne bekvemmeligheder, der giver mulighed for en afslappet ferie.

Indretningen bærer præg af, at det var sømænd, som beboede stedet. Et tydeligt tegn på dette er de hollandske fliser, der beklæder alkoverummet og tilsvarende bag kakkelovnen i forstuen. Men også de hjembragte souvenirs vidner om stedets tilknytning til de syv verdenshave.

I 1917 overtog arkitekt Alexis J. Prior stedet og lod det gennemgå en omfattende restaurering med stor respekt for husets oprindelige inventar og udseende. Hoveddøren er et godt eksempel på dette. Den står ganske uberørt siden 1690, hvor hverken maling eller olie har været en nødvendighed efter dørens oprindelige behandling med okseblod.

Prior testamenterede huset til Akademisk Arkitektforening i 1974, hvor det igen gennemgik en større istandsættelse. Siden da har foreningens medlemmer haft mulighed for at feriere i denne unikke bolig fra fortiden. I dag er huset udstyret med moderne bekvemmeligheder som rindende vand, elektricitet og hårde hvidevarer - om end godt gemt af vejen, så det ikke forstyrrer helhedsoplevelsen af den museale bolig.

I 2016 solgte vi boligen til Realdania By & Byg, som har indlemmet det i sin samling af historiske huse – med aftale om udlejning, så vi også fremover kan leje huset til medlemmer. Derudover skal huset kunne bruges som studiebolig for arkitektskolernes undervisning i bygningskultur, og endelig ønsker vi at tilbyde det som legatbolig for arkitekter eller billedkunstnere.

Læs mere om Priors Hus og restaureringsarbejdet her.

Praktiske oplysninger
Lejeperioden strækker sig fra fredag kl. 13.00 - næste fredag kl. 11.00.

Huset indeholder 7 sovepladser, to soveværelser (med hver 1 db. seng) samt en stor og en lille alkove (længde ca. 170 cm). Huset er fuldt møbleret og forsynet med almindeligt udstyr (TV, internet, ovn, opvaskemaskine, vaskemaskine og støvsuger). Priors Hus har fået indlagt fjernvarme med gulvvarme i teglgulve til helårsbrug. Husdyr må ikke medbringes.

Lejerne skal selv medbringe sengelinned, håndklæder, viskestykker etc. og står selv for den efterfølgende rengøring.

Udover lejen betales et depositum på kr. 500, der refunderes, når huset er gennemgået og fundet i orden og nøglen er tilbageleveret.

Slutrengøring er 600,- kr

El- og vandforbrug er inkluderet i lejen.

Priser pr. uge fra 3.500 kr til 5.500 i højsæsonen.

Se også: Arkitektforeningens husbåd i Amsterdam