De unge vilde

Arkitektforeningens wildcard-ordningen sætter spot på de unge arkitektvirksomheder og gør det nemmere at invitere nyetablerede virksomheder med til de mindre opgaver og indbudte arkitektkonkurrencer.

Vi arbejder for mangfoldighed og diversitet i arkitektfaget og har derfor særligt fokus på unge arkitektvirksomheder, der har et stort potentiale, men endnu ikke er slået igennem i offentligheden. Konkret arbejder vi på at gøre det nemmere at invitere nyetablerede virksomheder med til mindre opgaver og indbudte arkitektkonkurrencer.

Dette sker blandt andet i Wildcard-ordningen. Betegnelsen wildcard kendes fra bl.a. sportens verden, hvor arrangøren kan give tilladelse til at deltage i en konkurrence uden at skulle kvalificere sig på normal vis.

Som bygherrer kan du med Wildcard-ordningen invitere arkitektvirksomheder, der er i etablerings - eller opbygningsfasen, med til at forme dit projekt. Det er en sikker – og afprøvet – model for at bringe de nyeste tendenser og ideer ind i udviklingen af dit projekt. Samtidig understøtter du med brug af Wildcard-ordningen vækstlaget af arkitekter, der skal forsætte traditionen med at udvikle nyskabende arkitektur og sikre den høje arkitektoniske kvalitet, Danmark er kendt for i hele verden.

Wildcard-ordningen er først og fremmest en synlig platform for nyetablerede arkitektvirksomheder, derudover tilbydes rådgivning, mentorordning, kompetenceudvikling og netværk.

Første wildcard-konkurrence afholdt i 2016 om byhus i Aarhus
Arkitektforeningen gennemførte i 2016 sin første wildcard-konkurrence med 7 wildcards. En dansk ejendomsinvestor ønskede at få wildcards til at give et bud på renovering af et byhus i hjertet af Aarhus. Konkurrencen blev en stor succes for både arkitekter og bygherre. Læs mere her.

Foto: Konkurrenceforslag fra wildcard-deltager: MATTERS v. Lotte Rønne, arkitekt MAA og Marie-Louise Holst, arkitekt MAA

Senest redigerede profiler

phe arkitekter E-mail info [at] phe-arkitekter [dot] dk
Opdateret 12.2.2018
Solveig Dara Draško Hostrupsvej 8, 3. tv, 1950 Frederiksberg C
Tlf 24263557, E-mail office [at] solveigdaradrasko [dot] com
Opdateret 8.2.2018
Rumværk Klosterport 4K, 3.sal, 8000 Århus C.
Tlf 21654297, E-mail rasmus [at] rumvaerk [dot] dk
Opdateret 30.1.2018