Arkitekturens Dag

Den 1. oktober 2018 markerer Arkitektforeningen ”Arkitekturens Dag” i Danmark.

Arkitekturens Dag er arkitekturens internationale kampdag.

Dagen er indstiftet af UIA (Den Internationale Arkitektunion) og afholdes årligt første mandag i oktober. Det internationale tema er i år "Architecture...for a better world!". Den internatnale World Architecture Day markerer UIA's 70 års jubilæum, og i anledning af dette har UIA lanceret en åben plakatkonkurrence. Du kan deltage her. Deadline er den 1. juni 2018.

I Danmark er Arkitektforeningen tovholder for Arkitekturens Dag. Sammen med kommuner, kulturinstitutioner og tegnestuer inviterer Arkitektforeningen hele Danmark til at se, mærke og tale om arkitekturen omkring os.

Formålet med Arkitekturens Dag er at sætte fokus på arkitekturen, arkitekters kompetencer og virke og betydningen af vores fælles byer, bygninger, landskab og miljø. Dagen er for alle og arrangementerne spænder vidt.

Arkitektforeningen inviterer traditionen tro en lang række samarbejdspartenere landet over – tegnestuer, kommuner, institutioner, foreninger og skoler – til at byde ind med events og aktiviteter. Formålet med dagen er, at børn, unge og voksne bliver endnu klogere på arkitekturen og arkitekternes arbejde.

Alle kan bidrage med en begivenhed på programmet til Arkitekturens Dag. Det kan fx være i form af åben tegnestue eller virksomhed, præsentation af projekt, udstilling, byvandring, foredrag, filmvisning – eller noget helt andet. Det eneste krav er, at det har fokus på vores omgivelser; bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

Hvis man vil have sit arrangement med i pressematerialet, skal en beskrivelse inkl. tid og sted være tilsendt til Arkitektforeningen senest den 10. september 2018 til Cecilie Frydenlund Nielsen  på mail: cn@arkitektforeningen.dk

Sæt pris på arkitekturen!
Arkitektforeningen opfordrer kommuner til at uddele bygningspræmieringer på Arkitekturens Dag.

Læs om Arkitekturens Dag 2017

Læs om Arkitekturens Dag 2016

Læs om Arkitekturens Dag 2015

Læs om Arkitekturens Dag 2014

Læs om Arkitekturens Dag 2013

Læs om Arkitekturens Dag 2012

Læs om Arkitekturens Dag 2011

Arkitektforeningen opfordrer tegnestuer, kommuner, organisationer, institutioner og private med en god relevant ide at holde arrangement på Arkitekturens Dag, som i 2018 er den første mandag i oktober - 1. oktober 2018.

Download Arkitekturens Dag logo her