130 danske projekter valgt til Venedigbiennalen 2016

"Art of many and the right to Space" er titlen på årets danske bidrag til Arkitekturbiennalen, der åbner d. 28. maj og i år handler om samfundsengagementet blandt danske arkitekter. De to kuratorer, Boris Brorman Jensen og Kristoffer Lindhardt Weiss, har nu udvalgt de 130 projekter, som udstilles i Venedig.

Arkitekturens frontzoner er årets tema
Hovedkuratoren for biennalen i Venedig - den chilenske arkitekt Alejandro Aravena - har bedt de deltagende lande udpege arkitekturens frontzoner, som de tager sig ud netop nu.  I den danske pavillon vil der være fokus på, hvordan danske arkitekter sammen med planlæggere, politikere og bygherrer i hverdagen arbejder for at forny den danske tradition for at tænke og bygge samfund og samfundsinstitutioner med mennesket i centrum. ” Hvad enten det drejer sig om daginstitutioner, byrum, fængsler eller bofællesskaber, så udfordrer arkitekterne sig selv og deres opdragsgivere til at tage livtag med tidens store udfordringer, mener de to kuratorer.

Bredt samfundsengagement i dansk arkitektur
De 130 projekter, der udstilles i den danske pavillon i Venedig, er udviklet af både store og små danske tegnestuer og er eksempler på det meget brede samfundsengagement, kuratorerne har sporet i dansk arkitektur lige nu. ”Der er spændende eksperimenter i mange forskellige lejre og ikke kun hos de store, velkommunikerende tegnestuer, vi tit hører om”. Titlens første del, ”Art of many”, refererer til den indsigt.

>> Se listen over projekter i den danske pavillon i Venedig i 2016

Fem nye dagsordener
Boris Brorman Jensen og Kristoffer Lindhardt Weiss har identificeret fem dagsordener, der præger de danske projekter lige nu. Udstillingen i Den danske Pavillon tager form efter dem under titlerne: Beyond Luxury, Claiming Space, Designing Life, Exit Utopia og Pro Community. Udstillingen bliver suppleret af en omfattende publikation med interview og essays. Her fortolkes humanismen i dansk arkitektur, og det undersøges, hvordan aktuelle strømninger er funderet på socialdemokratismen, andelsbevægelsen og boligbevægelsens ambitioner om at forme og præge selvstændige individer og sikre lige adgang til billige boliger.

Dansk Arkitektur Center er af Kulturministeriet udpeget som kommissær for det officielle danske bidrag til den 15. Internationale Arkitekturbiennale i Venedig. Projektet støttes af Realdania, Kulturministeriet, Statens Kunstfonds Legat- og Projektstøtteudvalg for Arkitektur, Dreyers Fond og Ny Carlsbergfondet.
Biennalen kan opleves frem til den 27. november 2016.