At skrive er en vigtig del af den kreative proces

Sofie Frydenregn og Astrid Billev går på Kunstakademiets Arkitektskole på 3 år. De har deltaget i Arkitektforeningens skrivekursus for studerende, der fokuserer på at give grundlæggende egenskaber og værktøjer til, hvordan man kan blive bedre til at formulere sig skriftligt.

Hvorfor er det relevant at kunne formulere sig på skrift som arkitekt?
Det er jo altid relevant at kunne formulere sig, både når man i hverdagen skal skrive mails, men også når man skal til at lave portfolie og skrive ansøgninger til praktiksteder, hvilket vi jo snart står overfor.
Rent fagligt er der forskellige niveauer, man kan skrive på som arkitektstuderende; helt konkret og mere fabulerende og filosofisk. Det er godt at gøre sig bevidst om forskellene.

Hvordan bruger I teksten i jeres hverdag som arkitektstuderende?
Man kan bruge teksten til at få styr på sine tanker i forbindelse med den kreative proces – det hjælper også  til at fastholde den røde tråd i projektet. På den måde bliver det også meget lettere at fremlægge til vejledning og kritikker. Det bliver tydeligt, at hvis man ikke kan formulere projektet på skrift, så er det sikkert også dér, det ikke fungerer.

Kan I anbefale kurset til andre studerende?
Helt sikkert. Vi får ikke værktøjer og undervisning på skolen i skrivning, så det er relevant, når man gerne vil bruge skriften som en del af den kreative proces. Det er jo ikke akademisk skrivning, man lærer på kurset, men mere værktøjer til hvordan man bedre kan overskue en tekst og bedre formulere sig, så det bliver forstået.  Og så var fedt at komme i et nyt forum udenfor skolen og møde andre studerende fra andre årgange og afdelinger. Det føles godt at tage sagen i egen hånd – og så var der gode sandwich!

Er du arkitektstuderende, og vil du også på skrivekursus? Så læs mere her