Beboere i udsatte boligområder er mest utrygge

En undersøgelse fra Center for Boligsocial Udvikling viser, at 26 procent af adspurgte beboere i de udsatte boligområder, føler sig utrygge. Det er ti procent højere end øvrige byområder i Danmark, skriver Berlingske i dag d. 2.4.2013.

For første gang er utrygheden blevet målt og undersøgt i de 33 boligområder på regeringens liste over særligt udsatte af slagsen – den såkaldte ghettoliste. Undersøgelsen, som Center for Boligsocial Udvikling står bag, viser, at hver fjerde beboer – 26 procent af de adspurgte – er utryg ved at færdes alene i mørket i deres eget område.

Den landsdækkende undersøgelse afdækker også, at beboerne ikke frygter kriminalitet som vold, røveri, tyveri eller indbrud nær så meget, som de frygter den utryghedsskabende adfærd.

Den samlede undersøgelse er først færdig i næste uge, men delresultaterne præsenteres allerede i dag, når Carsten Hansen og justitsminister Morten Bødskov (S) holder konference i Brøndby Strand netop om tryghed i udsatte boligområder.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har i samarbejde med Arkitektforeningen iværksat projektet Fremtidens Bæredygtige Almene Bolig, der involverer en offentlig konkurrence og som bl.a. har formålet at styrke såvel tryghed som blandet beboersammensætning og i det hele taget den sociale bæredygtighed. Læs meget mere om projektet her

Arkitektforeningen arbejder løbende med problemstillinger, der vedrører udsatte boligområder. Læs mere her og tjek kursus her

Læs mere om Center for Boligsocial Udvikling

Læs hele historien på Berlingskes hjemmeside