Byggeven hjælper med renoveringen

Ny hjemmeside vil klæde beboerrepræsentanter i almene boligafdelinger på til at tackle renoveringssager, så samarbejdet mellem beboere, rådgivere og administration bliver bedre.

Der er gang i renoveringen af de almene boliger. Godt 35 milliarder vil der blive bygget for frem til 2016. Men desværre kan der indimellem gå skår i glæden, når renoveringen skal i gang. Beboerne har svært ved at forstå arkitektens og ingeniørens forslag, mens rådgiverne har svært ved at tage det seriøst, når beboerne langt inde i byggeprocessen stadig diskuterer vinduer.

Bedre samarbejde – bedre renoveringer
For at undgå de mange frustrationer har rådgivningsvirksomheden Nueva i samarbejde med Lejerbo udarbejdet hjemmesiden www.byggeven.org, der skal gøre det lettere for beboerrepræsentanter at forstå, hvordan en renoveringssag foregår.

Hjemmesiden er støttet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og guider beboerne igennem de forskellige faser i en byggesag. Håbet er, at den nye hjemmeside munder ud i bedre byggesager og i sidste ende bedre renoveringer.

Også rådgivere kan få glæde af byggeven.org, som er blevet til efter interviews med beboere, rådgivere og projektledere i Lejerbo.

”Hjemmesiden kan hjælpe arkitekter eller ingeniører med at se tingene fra beboernes perspektiv. Ofte er det meget små ting, som kan forbedre kommunikationen markant. Fx kan man tage materialeprøver med til beboermøder eller komme med tre forslag til en altan i stedet for kun en. Det er ting, som gør det lettere for beboerne at træffe et valg”, siger Caroline Beck.

www.byggeven.org er støttet af Den Almene Forsøgspulje, Ministeriet for By, Bolig og

Landdistrikter. Se: www.denalmeneforsoegspulje.dk

Foto: Fra Gyldenrisparken, Ilija Weber