Bygningspræmiering er løftestang for arkitekturen

Hvert år hylder kommuner landet over den lokale arkitektur. Bygningspræmieringen skaber vigtig debat om arkitekturens betydning, mener stadsarkitekten i Aalborg.

Skoler, studieboliger, renoveringer og sågar byplaner. Der er et langt spænd mellem de forskellige bygningstyper, som årets kommunale bygningspræmieringer er givet til, og således repræsenterer de alle aspekter af arkitekturens virkefelt.

En af de kommuner, der har masser af bemærkelsesværdig ny arkitektur og samtidig lægger vægt på præmieringen. Her forklarer stadsarkitekt Peder Balzer, der har siddet med i bygningspræmieringsudvalget, hvorfor:

”Det er en mulighed for at sætte fokus på og diskutere arkitektur i samarbejde med politikerne, når de færdige resultater står der. Samtidig sker der i processen en evaluering af både vellykket og mindre vellykket byggeri. Byens udviklere sætter pris på anerkendelsen, og det er en god anledning til at fejre et godt resultat i samarbejde mellem ejer, arkitekt og kommune.”

Kvalitet hele vejen rundt
I Aalborg har blandt andet Musikkens Hus af COOP Himmelb(L)au og en privat villa modtaget hæder. Ifølge Peder Balzer er det vigtigt at fokusere kvalitet hele vejen rundt i arkitekturen:

”Aalborg Kommune præmierer byggerier der giver mening i det år, de er blevet opført. Det kan være noget nyskabende - vi ser ikke alene på det spektakulære, men også på hverdagens arkitektur. Vi ønsker en god kvalitet i det bebyggede lige fra sommerhuset til Musikkens Hus i år.

Arkitektforeningen skriver på hjemmesiden, at bygningspræmieringen er ’til gavn for kvaliteten i bymiljøet og byens borgere’. Hvordan det, ifølge dig?

”Man kan måske ikke sige, at bygningspræmieringen alene skaber ikke kvalitet i bymiljøet eller for byens borgere. Men det kan skabe debat - vi har for nylig set det på Aalborg Kommunes Facebook side,” siger stadsarkitekten og nævner blandt andet helhed og sammenhæng mellem funktionalitet og indhold som væsentlige kriterier for udvælgelsen.

Men Aalborg er naturligvis langt fra de eneste, som går op i god arkitektur. Følg linket her og se en samlet oversigt med gode billeder over de projekter, som er blevet præmieret i år.

Om præmieringen
Arkitektforeningen opfordrer alle landets kommuner til at præmiere god arkitektur. Bygningspræmieringsordningen skal fremme kvalitet i både nybyggeri og i vedligeholdelsen af den eksisterende bygningsmasse.

Bygningspræmiering er en pris for arkitekten og bygherren, men prisen er også til glæde for kommunen, da den er med til at støtte op om smukt byggeri til glæde og gavn for kvaliteten i bymiljøet og byens borgere.

Mangler jeres kommune eller præmierede byggeri på listen? Kontakt kommunikationsrådgiver Cæcilie Skovmand, mail cs@arkitektforeningen.dk

Foto: Præmieret byggeri i Aalborg: Vesterbro 68, Bygherre: Wagner Ejendomme ApS, Arkitekt: Bjørk & Maigård ApS