De vandt fotokonkurrencen #rammerforlivet

Flere end 1500 billeder af byrum, steder og mennesker blev delt på instagram og facebook i konkurrencen #rammerforlivet i november måned.

Der var derfor nok at se til, da dommerne Natalie Mossin formand for Arkitektforeningen, Laura Stamer og Jens Lindhe, begge arkitekturfotografer og Christina Bennetzen fra Streetheart den 3. december mødtes for at votere.

Efter et par timer med analyser, snak og diskussion, blev dommerne enige om tre ligestillede vinderbilleder, der alle havde til fælles, at de opfyldte kriterierne for konkurrencen.

"Der er sommerfuglestøv i alle vinderbillederne, man kan mærke dem, man kan mærke livet. Og det var dét, der var meningen med konkurrencen", lød det fra dommerne.

De tre vindere

At tage et billede i snestorm i november er i sig selv en kunst. At der så oven i købet er tale om et smukt og stemningsfuldt billede, som Siw Aldershvile Nielsen har taget, imponerede dommerne:

Billedet rummer mange lag. Det viser både et arkitektonisk indgreb, der skaber et lag oven på det eksisterende, og det viser kontrasten i det grønne græs til det grå stormfulde vejr. Samtidig viser det byen fra en vinkel, der er sjælden tilgængelig, og personens placering midt i billedet giver en kompositionsmæssig styrke. Man har som beskuer overblik og udsyn sammen med personen, der står og kigger ud, og man kan næsten mærke snefnuggene på kinderne og det sprøde græs under fødderne. Billedet emmer af liv og lever i den grad op til kriterierne for konkurrencen.

Ursula Bachs billede taget af Olafur Eliassons regnbue på taget af Aros i Aarhus, vagte straks begejstring hos dommerne:

Billedet rummer en nærmest eventyrlig fortælling, hvor man går tur blandt byens tårne, højt hævet over hverdagens puls. Farverne står flot med gode kontraster mellem det blå og gule og de tre mennesker, der bevæger sig, er fanget et godt sted mellem bygningerne.
Der er flere lag i billedet – både byens, regnbuens og fotoets eget lag. Det er med til at gøre det meget vellykket og så skarpt, at det næsten kammer over i et salgsfremstød af Aarhus, uden at gøre det. Billedet viser, hvordan et kunstværk kan skabe en ramme for at opleve Aarhus. Det handler i virkeligheden ikke så meget om værket i sig selv. Man går op i regnbuen for at se byen fra oven.

Abdellah Ihadian imponerede dommerne med sit billede af cykelbroen ved Islands Brygge I København:

Det er meget dynamisk billede med masser af bevægelse, og broen rammer lige præcis det centrale forsvindingspunkt. Det er et aftenbillede, hvor de naturlige farver er bevaret, det er ikke gulligt eller fejlfarvet – det er neutralt uden brug af billige knep. Billedet er stramt og konsekvent med gode overgange, og det viser, hvordan man kan bevæge sig hurtigt og nemt gennem byen. Det er også et billede af en kærlighedsbro, hvor mennesker mødes om at vise deres hengivenhed, ved at hænge låse på broens stålwires. Det er på den måde et romantisk billede, som ikke er påtaget. Det driver ikke af symbolik, men den er der.

Hædrende omtaler
Dommerne valgte også at fremhæve to billeder til hædrende omtale. Billeder som kan siges at være en type motiv, der ikke er tilstede blandt vinderbillederne.

Det ene er et billede, taget af Nina Horne, som viser det landskabelige med natur, vand og badehuse.

Man fornemmer det vejr og klimaproblematik, og den stilhed, der kendetegner landskaber og provinsen, samtidig med idyl og stemning. Badehusene står som menneskelige punkter, nærmest som individer med hver deres personlighed. De er fritstående og ikke den del af et bymiljø, som mange af de andre billeder er. Billedet udgør en helhed og en identitet.

Det andet billede, der har fået hædrende omtale er Amina Nissens foto af Nørrebro station.

Billedet har gode fotografiske kvaliteter, der rummer det urbane og det selvgroede med graffitien. Det viser noget om det liv, der kommer efter designet. Livet vokser frem af rammerne. Billedet viser, hvordan livet kommer nedefra og op – det er hjemmelavet, illegalt – nogen har risikeret en masse ved at lave graffitien. Fotografen har fanget lagene, detaljerne, både af brug og historie af dette fine, men også slidte byrum, der samtidig er et transportrum.

Udstilling
Lige nu er et udvalg af billederne fra konkurrencen udstillet i Arkitektforeningen, Åbenrå 34 i København. Kig forbi mellem 10 og 15 i hverdagene