En verdensstjerne kom forbi

Bjarke Ingels blev hædret for sin ekstraordinære betydning for dansk arkitektur på Arkitektforeningens årskonference i fredags, hvor fremtidens bolig var til debat.

Der var tæt pakket i Mogens Dahl Koncertsal, da Arkitektforeningen afholdt årskonference under overskriften "Tag ansvar for fremtidens bolig" fredag den 3. november. Her satte foreningen spot på et boligmarked i ubalance og arkitekternes ansvar for fremtidens boliger.

"Boligområdet er helt centralt for arkitektstanden. Man kan sige, at boligen er vores raison d'être. Vi er sat i verden for at bygge den gode bolig, de bæredygtige boligområder og fremtidssikrede byer. Og vi har i høj grad noget at byde ind med, når det kommer til boligområdet og de udfordringer, vi står overfor. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi arkitekter gør vores indflydelse gældende", sagde Arkitektforeningens formand Natalie Mossin under sin åbningstale.

Knap 250 MAA'er deltog i årskonferencen. Programmet bød blandt andet på et veloplagt blik på boligøkonomien ved Curt Liliegreen, direktør for Boligøkonomisk Videncenter.

Midt på dagen besøgte transport-, bygnings- og boligminsister Ole Birk Olesen konferencen og satte godt gang i debatten blandt de mange deltagere. Fremtidens bolig blev belyst fra flere forskellige vinkler af direktør for Danmarks Almene Boliger Bent Madsen, projektudviklingsdirektør i PensionDanmark Mia Manghezi, filantropidirektør i Realdania Anne Skobro og partner i Henning Larsen Architects Signe Kongebro.

Og endelig spurgte chefredaktør på Føljetong Lars Trier Mogens to københavnske politikere, hvad de ville gøre for at skabe mere sammenhæng i boligpolitikken.

Årskonferencen blev afsluttet med middag og et brag af en festforelæsning ved den verdensberømte danske arkitekt MAA Bjarke Ingels, der også modtog Arkitektforeningens æresmedalje for sin store betydning for dansk arkitektur både nationalt og internationalt.

I næste nyhedsbrev bringer vi et eksklusivt videointerview med Bjarke Ingels, hvor han fortæller om sit arbejde med arkitektur.

Der var masser af spørgsmål fra de engagerede deltagere.

Direktør for Boligøkonomisk Videncenter Curt Liliegreen giver det boligøkonomiske overblik.

Der var gang i snakken i pauserne.

Arkitektforeningens formand Natalie Mossin.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i skudlinjen.

Årskonferencen satte gang i debatten mellem deltagerne.

Projektudviklingsdirektør i PensionDanmark Mia Manghezi fortæller om fremtidens bolig.

Oplagte deltagere venter på aftenens festtaler.

Det nye æresmedlem Bjarke Ingels leverede et brag af en festforelæsning.

Foto: Eva Ørum