Endnu en hæder til tilgængelig arkitektur

Tilgængelig arkitektur rykker lige nu. Bevica Fondens tilgængelighedspris, der netop er blevet uddelt til Force4, er én blandt flere anerkendelser af vigtigheden af tilgængelig arkitektur, der er blevet givet i de senere år.

I oktober sidste år vandt Force4 den åbne idekonkurrence Accessible Everyday, som Arkitektforeningen tog initiativ til, og i august i år fik tegnestuen hædrende ord med på vejen på UIA’s verdenskongres i Durban for deres arbejde med tilgængelighed. Noget tyder altså på, at der er stigende efterspørgsel på arkitektoniske løsninger, der er tilgængelige for alle. Om det siger Andreas Lauesen, partner i Force4:

”Der er nok flere grunde til at tilgængelig arkitektur virkelig ”rykker” lige nu. Den ene er selvfølgelig at FN's handicapkonvention er ved at slå igennem - både herhjemme men også i udlandet. Man er i mange lande begyndt at italesætte problemerne med manglende tilgængelighed, men der er ikke så mange der rent faktisk gør noget endnu. En anden grund kunne også være at vi faktisk er på vej ind i et paradigmeskift i arkitekturen, hvor der kommer mere fokus på indhold frem for udtryk”.

Force4 ’s liste over eksempler på tilgængelig arkitektur tæller blandt andet Danske Handicap Organisationers Hus i Høje Tåstrup og Vandhalla, Danmarks nok mest tilgængelige svømmehal på Egmont Højskolen ved Hou. Og det er blandt andet de projekter, som er anledningen til at tegnestuen høster stor anerkendelse, senest Bevica prisen, for deres arbejde med tilgængelighed. En anerkendelse, der har stor betydning for Force4:

”Det er et skulderklap der viser, at vores arbejde bliver værdsat og at vi forhåbentlig gør en forskel for de borgere vi tegner til”, siger Andreas Lauesen.

Ud af vakuum
Force4 blev egentligt først opmærksom på tilgængelighed som et design parameter, da de i 2004 fik til opgave at komme med bud på fremtidens handicapboliger til unge med fysiske handicaps.  Opgaven viste sig at danne kimen til det der i dag er blevet tegnestuens mantra og særlige varemærke.

Hvad er jeres fremtidsvisioner for arbejdet med tilgængelighed?
”Arkitekterne har ikke været ret gode til at arbejde med tilgængelighed igennem de seneste mange årtier. Derfor er der skabt et vakuum mellem arkitekturudviklingen og udviklingen af tilgængelig arkitektur.  Vi ser i Force4 et kæmpe uopdyrket potentiale, hvor vi kan være med til at præge fremtidens arkitektur. Vi vil skabe en ligeværdig arkitektur, der er mere indholdsrig og sanselig og samtidig der giver mening og oplevelser for alle borgere”, siger Andreas Lauesen.

Force4 vil bruge prisen på de 100.000 kr. til at styrke deres viden om tilgængelighed gennem et non-profit researchprojekt ”Intuitiv Tilgængelighed”.  Projektet skal undersøge hvordan tilgængelighed kan gøres til en mere integreret og intuitiv del af arkitekturen, hvor alle kan finde rundt og opleve de forskellige rumligheder, uden forudgående forklaringer eller forberedelser.

Om prisen
Bevica Fondens tilgængelighedspris uddeles en gang om året og gives til en person eller organisation, som gør en særlig indsats for mennesker med bevægelseshandicap.

Bevica Fonden er en erhvervsdrivende Fond, der gennem aktiv formuepleje har som formål at medvirke til at give mennesker med bevægelseshandicap størst mulig selvstændighed og uafhængighed. Det sker blandt andet gennem økonomisk støtte til forskning og bevægelsesfremmende aktiviteter.

Det er 4. gang Bevica Fonden uddeler tilgængelighedsprisen. De tidligere prismodtagere er Hotelkæden Scandic, DSB og Høje Tåstrup kommune. Prisen er på 100.000 kr.

Foto: Surfklubben Cold Hawaii i Klitmøller, designet af force4