Forslag til Mies van der Rohe-prisen 2015

Mies van der Rohe prisen uddeles hvert andet år og igen i 2015.
 Her er de danske forslag til nominering fra Arkitektforeningen og Danske Arkitektvirksomheder

Faktisk er der tale om to forskellige priser, dels the European Union Prize for Contemporary Architecture på 60.000EURO, som gives for et projekts konceptuelle, tekniske og konstruktionsmæssige kvaliteter og dels the Emerging Architect Special Mention på 20.000EURO. Derudover er der fra 2015 indstiftet en Young Talent Internship, som giver en nyuddannet muligheden for at arbejde på prisvinderens tegnestue et år. Mies van der Rohe fonden udgiver endvidere en publikation og laver en udstilling med et bredt udvalg af de nominerede projekter.

Forslag indstilles fra en lang række af særligt udvalgte, uafhængige eksperter fra alle lande i Europa samt af de arkitektforeninger, der er medlemmer af ACE – den europæiske arkitektforening.

I Danmark deler Akademisk Arkitektforening og Danske Ark et medlemskab af ACE og har mulighed for at foreslå 5 projekter. Et lille udvalg bestående af formand Natalie Mossin, Akademisk Arkitektforening og fungerende direktør, tidl. formand Pia Wiberg, Danske Ark har blandt de mange rigtige gode forslag udvalgt 5 forslag, som nu er sendt videre til Mies van der Rohe sekretariatet i Barcelona.

Fem projekter

De fem forslag, der alle er projekter, der er realiserede i perioden 1. januar 2013 til og med 31. december 2014 er:

Pelican Self Storage i København af Entasis.

Museet for Søfart i Helsingør af BIG.

Den nye udstillingsbygning Møntergården i Odense af Frank Maali & Gemma Lalanda.

Fremtidens Børnehjem i Kerteminde af CEBRA.

Campus Kolding, Syddansk Universitet af Henning Larsen Architects.

Det er nu op til Mies van der Rohe juryen at vurdere om et eller flere af disse forslag skal nomineres; men det hører vi om i løbet af november måned.
Priserne uddeles i maj 2015 i Barcelona. Den nøjagtige dato kendes ikke endnu.

Yderligere info: Annette Blegvad ab@arkitektforeningen.dk 30859011

Foto: Mies van der Rohe's Barcelona-pavillon, Wikimedia Commons