Fremtidens kommunale landskab

Der er allerede godt gang i de lokale debatter frem mod efterårets kommunalvalg den 19. november. Og arkitekturen får meget spalteplads i de lokale og regionale aviser. Byrådskandidater, borgere og arkitekter MAA debatterer livligt, hvordan fremtidens kommunale landskaber skal forme sig.

I Aarhus debatterer de, hvordan fremtidens butikscentre i forstæderne skal se ud. Hvordan får man inddraget borgernes behov og ønsker i sådan en proces?

I Middelfart er blandt andet nedlagte fabriksområder i fokus. Skal områderne transformeres til boliger og hvordan gør man det i respekt for både kulturarven og moderne familiers forventninger til en god bolig?

I Nyborg spørger man, om man skal satse alle pengene til byfornyelse på kommunens hovedstad eller smøre pengene tyndt ud over hele kommunen. Hvordan bruger man borgernes penge bedst?

Disse tre eksempler illustrerer, hvor central arkitektfagligheden er i den politiske beslutningsproces. Arkitektforeningen vil gerne opfordre dig til at deltage aktivt i debatten i dit lokalområde op til kommunalvalget. Så kan du være med til at sikre, at arkitektens stemme bliver hørt, når fremtidens kommunale landskab bliver til virkelighed.

Foto: Fra den gamle Walker-fabrik i Middelfart