Nykredits Arkitekturpriser 2017

Praksis Arkitekter er blevet tildelt Nykredits Arkitekturpris på 500.000 kr. og kan dermed føje endnu en stor pris til de mange anerkendelser, de har fået gennem det seneste år. ADEPT modtager motivationsprisen på kr. 250.000 og Leth og Gori Bæredygtighedsprisen ligeledes på kr. 250.000.

Tirsdag eftermiddag fejrede Nykredit tre glade tegnestuer, da Nykredit uddelte deres arkitekturpriser for 30. gang. Priserne blev uddelt af kulturminister Mette Bock (LA) i Nykredits hovedsæde på Kalvebod Brygge.

Endnu en pris til samlingen
"Gennemgående for hele deres produktion er en stor forståelse og viden omkring arkitektonisk og håndværksfaglig kunnen og tradition samt et meget tydeligt greb om det sanselige og poetiske,” lyder det fra formanden for prisudvalget, Kristian Lars Ahlmark, arkitekt og partner hos Schmidt Hammer Lassen som begrundelse for at give prisen til Praksis Arkitekter.

Mette Tony og Mads Bjørn fra Praksis Arkitekter kan med Nykredits Arkitekturpris føje endnu en hæder til tegnestuen, der udover anerkendelsen fra Nykredit, også har modtaget Dreyers Fonds Hæderspris, Betonelement-Prisen og Utzon-statuetten i år.

”Deres huse fortaber sig aldrig som diagrammatiske udsagn, men tager beskueren helt tæt på gennem et højt gennemarbejdet materialevalg og detaljebevidsthed. Det er bygninger, man får lyst til at røre ved og være tæt på. Det er i dette krydsrum mellem ånden og håndværket, at deres arkitektur fremelskes.” sagde dommerkomiteen i deres tale til Praksis Arkitekter.

Motivationsprisen
Siden 1991 har Nykredits Fond uddelt Motivationsprisen til en yngre tegnestue eller en yngre arkitekt, der har gjort sig bemærket. I år går prisen til de tre partnere Anders Lonka, Martin Krogh og Martin Laursen fra tegnestuen ADEPT.

”Adept indskriver sig i gruppen af yngre tegnestuer inspireret af den hollandske bølge i 00'erne. Dannet i 2006 har de tre partnere tværs igennem finanskrisen formået at bide sig fast i både Danmark og udlandet og markerer sig nu stadig stærkere som en helstøbt tegnestue med en egen identitet snarere end som eksponent for et tidsfænomen. Fra da til nu har ambitionsniveauet været uændret højt,” siger Kristian Lars Ahlmark.

Bæredygtighedsprisen
Sidste år uddelte Nykredit for første gang deres Bæredygtighedspris, der i år blev tildelt Uffe Leth og Karsten Gori fra Leth & Gori.

”Det, der udmærker Leth & Gori, er, at de ikke kun betragter bæredygtighed som et spørgsmål om solceller og grønne tage, men i lige så høj grad som et spørgsmål om valg af materialer og byggetekniske metoder, som har bevist deres holdbarhed gennem århundreder,” siger Kristian Lars Ahlmark.

Om Nykredits Arkitekturpriser
Nykredits Arkitekturpris er blevet uddelt hvert år siden 1987 af Nykredits Fond. Det er Skandinaviens største arkitekturpris på 500.000 kr.

Prisen gives hvert år til en eller flere personer, som i særlig grad – personligt eller gennem deres værker – har gjort noget særligt for byggeriet.
Priserne blev i år overrakt af kulturminister Mette Bock (LA). Prisudvalget for Nykredits Arkitekturpriser består af Dorte Mandrup Poulsen, Arkitekt MAA, Dorte Mandrup Arkitekter, Kristian Lars Ahlmark, Partner MA in Architecture, MAA/RIBA Schmidt Hammer Lassen Architects, Dan Stubbergaard, indehaver, Arkitekt MAA, COBE og Jakob Strømann-Andersen Ledende ingeniør, Henning Larsen Architects A/S

Foto: Stamers kontor