Til Folkemøde på Bornholm

”En blanding mellem Roskilde Festival, et politiker-dyrskue og en sommerhøjskole”, sådan karakteriserede indenrigsminister Bertel Haarder det første folkemøde i Danmark, som i disse dage holdes på Bornholm.

Efter svensk model har en lang række politikere og politiske organisationer været samlet for at debattere under åben himmel i og omkring Allinge på Nordbornholm. Sovebyen, der til dagligt huser 1.500 sjæle, har for et par dage lagt brosten, græsplæner og havnemole til de landspolitikere, som normalt har deres vante gang på de bonede gulve på Christiansborg.

Byggeri til debat
Gennem en lang række arrangementer – der nærmest fandt sted hvert kvarter i de fleste af døgnets lyse timer – har alle interesserede haft mulighed for at debattere, lytte eller blot more sig over de perfiditeter, som også er en del af det politiske debatklima i Danmark i dag. Også byggeriets vilkår har været sat på dagsorden.

Upopulære beslutninger var et tilbagevendende tema under den debat som Dansk Byggeri under titlen ”Byggeri, klima, energi” havde sat i scene på en isbar med udsigt til Østersøens blå. Et imponerende panel bestående af Morten Østergaard (R), Kristian Jensen(J), Sten Gade (SF) og Tage Leegaard (C) blev bl.a. suppleret af direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri og Henrik L. Bang, direktør for Bygherreforeningen.

Grønne jobs og energiforbedringer
To spørgsmål blev sat til debat: hvordan skal vi få sat gang i de nødvendige energiforbedringer og hvordan konverterer vi den indsats til grønne jobs? Der var flere konkrete bud på svar. Sten Gade mente, at den offentlige sektor burde være rollemodel som den største bygherre og derfor gå i front og afsøge nye muligheder.

Kristian Jensen talte for, at kommunerne allerede har rammer som giver stor frihedsgrad – en betragtning Morten Østergaard fulgte op ved at konstatere, at kun halvdelen af landets kommuner i dag har energimærket deres bygninger. Der var bred enighed i panelet om, at den eksisterende bygningsmasse udgør en voldsom udfordring, som kræver helt nye måder at tænke og handle på.

Læs mere om Folkemødet på Bornholm

Foto: Havnen i Allinge, Bornholm - Wikimedia Commons