Til kamp for værdierne og den gode kvalitet

”Dét her er en fed opgave, og så er det i vores by! Det er hjerteblod.”

Balder Johansen, daglig leder af Logik & Co., tænder en cigaret og læner sig ind over en af de mange paller med hundredevis af stykker skåret træ. Lige nu er det svært at forestille sig, at de om få uger skal blive til en smuk pavillon, men Balder er fortrøstningsfuld.

”Det skal vi nok nå, og hvis tiden bliver knap, sætter vi bare nogle flere håndværkere på”.

Når Balder Johansen taler, er det med passion i stemmen. Han er en ildsjæl, som ikke alene brænder for det gode håndværk. Han sætter også en ære i, blandt andet gennem Fritidsakademiet (FRAK), at give unge og voksne, der har haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet og som måske er tidligere straffede, en chance for fx at blive håndværkere.

”I Danmark har vi en lang og stolt håndværkstradition. Du får anerkendelse, hvis du er tømrer i Danmark. Sådan er det desværre ikke i mange andre lande. Dér er håndværkeren nederst i hierarkiet, og mange nye danskere tror, at de fejler, hvis ikke de bliver advokater, tandlæger eller økonomer. Og det vil jeg gerne være med til at lave om på, så vi kan få flere stolte håndværkere”, siger Balder Johansen.

I det hele taget er der meget, Balder Johansen gerne vil lave om på, i såvel stor som mindre skala. Logik & Co. er en fond ejet af medarbejderne, og alle får lige løn. Også chefen.

”Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er flere virksomhedsstrukturer som vores. Tag fx finanskrisen: I 2007 kunne vi godt se, at ordrerne blev færre, og at der ville komme en nedgangstid. I stedet for at fyre ansatte eller gå neden om og hjem, som mange i byggebranchen gjorde på det tidspunkt, blev vi enige om alle at gå 20 kr. ned i timeløn. På den måde navigerede vi stille og roligt gennem krisen. Hvis det var mig, der skulle bruge et byggefirma, ville jeg da være langt mere tryg ved et kooperativ. Alle ansatte vil jo gøre alt for, at butikken ikke lukker, og de vil til hver en tid yde deres bedste, når de løser en opgave.”

Balders måde at drive virksomhed på har rødder i hans unge år på Christiania, hvor han også arbejdede som håndværker og renoverede flere af stadens bygningsværker, heriblandt Fredens Ark. Siden var han med i virksomheden Egen Vinding og Datter, og ved årtusindskiftet dannede han Logik & Co, der har fået en lang række priser og anerkendelser, både for godt håndværk og for at have en stærk (også social-) bæredygtighedsprofil.

”I en tid hvor ressourcerne er sparsomme og planeten lider, er det vigtigere end nogensinde, at vi bygger kvalitet, i gode materialer. Derfor fatter jeg simpelthen ikke den tendens, der er i tiden, med at man bygger noget, der reelt kun kan stå i 30 år. I gamle dage, når man byggede et hus, byggede man til de næste otte generationer. Nu bygger man kun til sig selv. Og i større skala er der alt for mange bygherrer, der kigger mere på bundlinjen end på helheden og kvaliteten”, siger Balder og fortsætter:

Og dertil er man, især som bygherre men også som menig privat mand, nødt til at acceptere, at godt håndværk og gode materialer koster lidt mere på den korte bane. Men i det lange løb betaler det sig.”

Balder Johansen understreger, at der hviler et kæmpe ansvar på bygherren:
”Der bliver desværre opført alt for meget røvsygt, uholdbart byggeri i dag. Jeg drømmer virkelig om, at ambitionsniveauet bliver hævet et godt stykke fra den bundlinje, som alt for mange bygherrer sigter efter i dag. Vores planet og vores velfærd har sgu ikke råd til middelmådigt byggeri, der kan stå max 20 år, og som ingen gider opholde sig i, fordi indeklima og akustik er elendig”.

Et af de konkrete områder, hvor der bør gøres en indsats, ud over et kraftigt kursskifte hos bygherrerne, er på uddannelsesområdet, mener Balder Johansen.

”Der mangler tværfaglighed og evne til at forstå hinanden i dagens byggebranche, og en af årsagerne skal findes på skolebænken. Tag arkitektuddannelsen fx, her bliver unge arkitekter enormt dygtige til at være kreative, ideudvikle og arbejde med computerprogrammer. Problemet er bare, at mange af de idéer, som de skaber, er slet ikke bygbare. Og på den anden side sidder ingeniørerne og råber på nogle stærke stålpiller, så lortet kan holde, men det ser herrens ud. Midt imellem sidder vi, håndværkerne. Og nogle gange er vi altså nødt til at råbe op og sige: Det der er umuligt. Det kan ganske enkelt ikke bygges”.

”Hvis det stod til mig, lavede man én fælles grunduddannelse, der samlede faglighederne inden for byggeriet. Vi har brug for at forstå, hvad de forskellige fagligheder laver for at kunne lave bedre byggeri. Alt, alt for mange fejl i byggeriet er resultater af fejlkommunikation.

I forbindelse med arkitektkonkurrencen om en midlertidig pavillon til Kongens Have sad Balder Johansen med i dommerpanelet, og af og til var han nødt til at trække ”ikke bygbart-kortet”, fordi nogle af pavillon-modellerne ganske enkelt ikke kunne stå.

”Det er interessant at arbejde med arkitekter. Jeg bliver altid imponeret og inspireret over kreativiteten og idérigdommen. Men af og til smiler jeg også til mig selv over jargonen, der kan være noget virkelighedsfjern. Og igen: Jeg savner i dén grad, at man på arkitektskolerne bliver mere tværfaglig og praktisk orienteret. Fx ved at tegne mere i hånden, som man gjorde før i tiden. Det har altså en betydning for det endelige resultat. Det faktum, at det tager tid at føre en pen, gør også, at du bliver tvunget til at overveje, om byggeriet overhovedet har gang på jorden. Rigtig meget auto-cad-byggeri fungerer elendigt i praksis og er efter min smag ganske kedeligt at se på. Det er sjældent, jeg ser nybyggeri i dag og tænker, det der, det er fedt! Der er alt for mange interesser på spil, der ikke er i brugernes og vores fælles tjeneste: Bundlinje, produktionsapparat, elementfabrikker, you name it!”

En af håndværkerne kalder på Balder. Der er kludder i nogle tal. Og det er ikke underligt, at der af og til opstår en regnefejl, for der skal skæres virkelig, virkelig mange stykker træ til Allépavillonen, tegnet af Krupinski/Krupinska arkitekter i samarbejde med Per Olsen, arkitekt MAA.

Pavillonen åbner 18. august i Kongens Have i København kl. 16.00. Alle er velkomne. Hold øje med arkitektforeningen.dk og facebook/maapavillon for mere info.