Vask dagens problemer væk i ren æstetik

Det er besynderligt, at vi i København har så ren en havn, at vi kan svømme rundt i den. I havnebadet på Islands Brygge kan du hoppe i vandet og vaske alle dagens problemer væk. Det er en original ide, mener Theodor S. Krummes, der går i 8. klasse på Trekronerskolen i Roskilde og som har været i praktik i Arkitektforeningens kommunikationsafdeling. Theodor fik til opgave at anmelde et sted i København. Valget faldt i anledning af sommeren på Havnebadet ved Islands Brygge.

Tekst og foto af Theodor S. Krummes

Havnebadet ved Islands Brygge er tegnet af arkitekterne Bjarke Ingels og Julien de Smedt fra det tidligere arkitektfirma PLOT. Havnebadet åbnede i 2003 og folk forstod ikke helt konceptet i starten, men derefter ramte det dem, at det var et helt utroligt sted. Nu kan man endda vinterbade i havnebadet.

Arkitekturen
Arkitekterne har gjort et godt arbejde med deres enestående idé, fx er der vipper med forskellige højder til de mere frygtløse og de mindre frygtløse.

Kendetegnet for havnebadet er det rød-hvide livreddertårn, som udstråler strand og solskin. Tårnet kan ses på næsten alle billeder man kigger på af havnebadet. Placeringen er fabelagtig og der er aktivitetsmuligheder for alle. Arkitekterne Bjarke Ingels og Julien de Smedt har ramt plet med deres projekt.

Luft sommerhuden
Med sin centrale placering og udsigt til Københavns havnefront, er Havnebadet et oplagt sted at tage sig en sommerdukkert. På solskinsdage kan du være sikker på at finde letpåklædte københavnere i alle aldre, der skal have luftet sommerhuden.

Plads til alle
Havnebadet er noget helt specielt på grund af dets beliggenhed ved Islands Brygge. Der er ikke nogen storbyer, som har fået den ide at smække et havnebad op i havnen midt i byen. Der er plads til alle slags mennesker og alle slags kulturer  Der er en rigtig god atmosfære og folk opfører sig ordenligt og viser hensyn til hinanden. Jeg så en ung pige tabe sin pung på molen og en mand, som sad med sine venner løb over for at samle den op og give den til hende.

Fantastisk tidspilde
Med havnebadets tre- og fem meter høje vipper kan vovehalse prøve kræfter med deres spring. Der kræves ikke meget tanke, men meget gåpåmod at springe ud, da du skal have et godt øje til de mange svømmere, som er nede i badet.

Det indhegnede havnebad med udspringstårnet og livreddertårnet er pænt og rent. Der er et soppebassin, et svømmebassin og et bassin, hvor vandet går til maven.
Efter dukkerten kan du hoppe ud på plænen og spise is, drikke øl, spille bold eller bare slikke sol om sommeren. Du er fri til at gøre lige hvad du har lyst til.

Endnu sjovere bliver der, hvis du tager til havnebadet med et par venner og hygger. Men man kan også sagtens besøge stedet alene.

Min mening er, at det er et fantastisk sted at få slået sin tid ihjel på. Du kan lave alt lige fra at slikke sol til at nyde en kold fadbamse på græsset.