Vinderne af Årets Arne er nu udpeget

For tiende år i træk uddeler Arkitektforeningen København de efterstræbte arkitekturpriser Store Arne og Lille Arne. Vinderne af årets store Arne går til Praksis Arkitekter, der står bag Carlsbergfondets Forskerboliger. Lille Arne tildeles kræfterne, der står bag omdannelsen af Absalon Kirke på Vesterbro til nyt lokalt mødested, et team bestående af ejeren af Tigerbutikkerne, Lennart Lajboschitz, ArcgencY Arkitekter, Allan Lyth, Tal R og Marianne Tuxen.

Store Arne: Carlsbergfondets nye forskerboliger, tegnet af Praksis Arkitekter.

”Byggeriet vidner om arkitektonisk omtanke og perfektionisme, og præmieres for arkitekturens evne til at værne om stedets historie”, lyder juryens begrundelse for at give Årets Arne til de nye forskerboliger i Carlsberg. Bygningen er placeret på kanten til J. C. Jakobsens have og med de fredede bygninger, De Hængende Haver og Mineralvandsfabrikken som naboer. Den gule murstensbygning på ca. 3.200 m2 fordelt på 6 etager indeholder 22 varierende boligtyper samt udstillingsfaciliteter i stueetagen.

Astrid Mody, leder af Arkitektforeningen København, uddyber:

”Forskerboligerne sætter en høj standard i Carlsberg Byen og trækker samtidig international viden til hovedstaden. Forskerboligerne afslører en stor respekt for stedet, der samtidig løses moderne. Boligerne tjener som forbillede for, hvordan ethvert byggeri i en ny bydel bør udvikles via det velovervejede materialevalg og byggeriets høje detaljeringsgrad, der kommer til udtryk i unikke og smukke løsninger.

Hovedprisen, Store Arne, der gives til såvel udførte værker som initiativer, der har løftet arkitekturen i Storkøbenhavn i det forgangne år.

Lille Arne: Absalon på Vesterbro af Lennart Lajboschitz, ArcgencY Arkitekter, Allan Lyth, Tal R og Marianne Tuxen

På Vesterbro er en nedlagt kirke på i alt 1.300 m2 blevet omdannet et helt nyt samlingssted for mennesker på tværs af aldre og interesser. Bag projektet står erhvervsmanden Lennart Lajboschitz samt et kreativt team bestående af ArcgencY Arkitekter, arkitekt MAA Allan Lyth, kunstneren Tal R og lysdesigner Marianne Tuxen.

Om projektet udtaler leder af Arkitektforeningen København og formand for juryen, Astrid Mody: Absalons initiator Lennart Lajboschitz og det kreative team bag projektet tildeles Årets Lille Arne for at sætte ’fælleskabet’ på dagsorden i en tid, hvor flere og flere vælger at bo alene og nye familieformer opstår. Det er et generøst projekt til glæde for byens borgere — et nyt mødested, hvor man kan møde sin nabo, hænge ud med sine venner, spise aftensmad, dyrke sport eller arbejde. Beslutningen om at nedlægge fem københavnske folkekirker blev her taget som en mulighed for at skabe en fælles dagligstue i tidens ånd!

Lille Arne gives til initiativer, realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende ideer, som har skabt debat eller gjort en forskel for faget.

Årets Arner blev uddelt ved Arkitektforeningen Københavns nytårskur den 27. januar.

Om Årets Arne-priser

Årets Arne Award blev indstiftet i 2007 af Arkitektforeningens Lokalafdeling København, som også er jury. Prisen er en statuette i akryl, præget med arkitekten Arne Jacobsens ansigt.

Tre medlemmer af juryen var erklæret inhabile ved upegningen af vinderne på grund af medvirken ved de nominerede projekter.  Medlemmerne Ali Arvanaghi og Marco Berenthz var erklæret inhabile i dele af juryens afgørelser, da de selv har medvirket ved nominerede projekter

Ethvert medlem af Arkitektforeningen har kunnet indstille til Arne-prisen. Juryen har på den baggrund nomineret fem kandidater til hver af de to priser.