Visioner for fremtiden

72 arkitekter dimitterede den 28. juni fra Arkitektskolen Aarhus. Et udvalg af deres afgangsprojekter kan ses til og med den 2. august.

De nyuddannede kandidater kommer vidt omkring og giver bud på både overordnet fysisk planlægning over nybyggeri og bygningsrestaurering til proces- og produktdesign. Nogle projekter tager udgangspunkt i Aarhus – med blandt andet et par bud på en revitalisering af Gellerup Parken, en tilbygning til Aarhus Domkirke til såvel permanente som skiftende udstillinger om domkirken.

Også andre byer og landsdele tages under behandling. Eksempelvis en feriebebyggelse i Holmsland Klit, en forvandling af Tønder Remise til et ”Innovatarium” og udvikling af nye landskaber i Aalborg Portlands kridtgrav i Rørdal ved Aalborg.

En del projekter opererer i udlandet: en kreativ erhvervsbydel i Amsterdam, forslag til bæredygtig udvikling og turisme på den britiske ø Guernsey, der ligger ud for den franske kyst, og socialt boligbyggeri i det indisk slumkvarter Dharavi i Mumbai.

I lille skala kan nævnes et køkken bestående at tre basale, fritstående elementer, der kan flyttes og placeres efter ønske og behov og danne en social ramme om bearbejdning af råvarer og tilberedning af måltidet – og endnu mindre: en app til folkebiblioteket, der blandt andet letter vejen fra digital søgning til de fysiske materialer på hylderne samt giver mulighed for digital dialog mellem borger og bibliotek.

Tid og sted
Udstillingen vises i Udstillingsbygningen, Nørreport 22 og er åben til og med den 2. august. Mandag-fredag kl. 10:00-14:00.

Se også afgangsudstilling på KADK i København