NYHED 14.12.22

Æresmedalje til en insisterende arkitekt

I sit lange faglige virke har Jens Thomas Arnfred inspireret flere generationer af arkitekter med sin humanisme, engagement og en forståelse af, at arkitektur er mere end form og æstetisk. Som medstifter af Tegnestuen Vandkunsten og aktiv samfundsdebattør tildeles han nu Arkitektforeningens Æresmedalje for sit enestående bidrag til dansk arkitektur.

Jens Thomas Arnfred i sit hjem og tegnestue Kanalen. Foto: Jonas Petri, Arkitektforeningen.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Han er kendt for sine stærke holdninger og visioner – og evnen til at føre dem ud i livet. Efter bare to år på Det Kongelige Akademis Arkitektskole, stiftede Jens Thomas Arnfred Vandkunsten i 1970 sammen med arkitekterne Michael Sten Johnsen, Svend Algren Nielsen og Steffen Kragh. Siden har tegnestuen med Jens Thomas Arnfred som en stærk drivkraft, skabt en perlerække af bolig- og erhvervsbyggerier med stor betydning for udviklingen af byggeriet i Danmark.

Inspiration for en hel generation af arkitekter

Gennem hele sin karriere har Jens Thomas Arnfred lagt stemme til arkitekturens rolle i samfundsudviklingen. Både gennem tegninger og ord. Sammen med Vandkunsten har han tilført arkitekturen en stærk æstetisk nerve, der med lige dele indignation og indlevelse har haft afgørende betydning for den humane tradition i dansk arkitektur. Arkitektuddannelsen gennemførte han aldrig, men i 1979 blev han optaget som medlem i Arkitektforeningen og fik titlen MAA for sine meritter. Og nu tildeles han så Arkitektforeningens æresmedalje for sit enestående virke som arkitekt og samfundskritiker.

Det store engagement og kærligheden til arkitekturen har ført til en tider provokerende, men altid præcis samfundskritik – til forargelse for nogen og til stor inspiration for andre, men aldrig ligegyldig.

”Jens Thomas Arnfred har inspireret en hel generation af arkitekter med sin humanisme, engagement og en forståelse af, at arkitektur er mere end form og æstetik. Hans praksis som arkitekt, underviser og samfundsdebattør har været gennemsyret af kærlighed til arkitekturen, stærke holdninger og høj faglighed. Det vil vi gerne fremhæve som inspiration for andre, og ikke mindst de unge generationer af arkitekter”, udtaler Johnny Svendborg, forperson for Arkitektforeningen.

Faglig anerkendelse fra faget

Jens Thomas Arnfred har sammen med Vandkunsten modtaget mange priser, men når faget peger på ham som æresmedlem, gør det et særligt indtryk:

”Jeg ved jo godt, at jeg kan blive opfattet som lidt for kritisk og måske også lidt naiv en gang imellem. Men bag det lidt krøllede image har vi altid været pisseambitiøse arkitekter på Vandkunsten. Vi flyttede fokus fra det formfuldendte til det mere alment gyldige og gik sjældent på kompromis i vores søgen efter en skønhed vi kunne mærke, gerne ville opdages. Det betyder utroligt meget at blive anerkendt af mine fagfæller for det”.

Tidlige tanker, der spiller lige ind i tiden

Sammen med Vandkunsten har Jens Thomas Arnfred videreført og nyfortolket det bedste i dansk arkitektur samtidig med, at de har insisteret på at tage ansvar for det sociale. Med deres første boligbyggerier Tinggården fra 1978 og den lange række af tegnestuens skelsættende boligbyggerier, lagde de kimen til tæt-lav-traditionen og de mange boligfællesskaber, der nu synes at få en ny relevans i lyset af klimakrisen og behovet for at styrke det sociale fællesskab gennem blandet boligsammensætning.

Teksten fortsætter under billederne.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Blik for skønheden og eventyret

Selvom faren var arkitekt, var det på ingen måder givet, at Jens Thomas Arnfred skulle gå i hans fodspor. Den nu 75-årige arkitekt og samfundsdebattør gik ud af skolen efter 7. klasse for at arbejde i en større svinestald i Sønderborg, indtil han var gammel nok til at få en søfartsbog. Som 15-årig sejlede han til Grønland, og derefter tog han en tur omkring Essex, hvor han vaccinerede kyllinger på store kyllingefarme. Da han kom tilbage til Danmark, gik han i tømrerlære, men sprang fra og søgte i 1967 ind på Arkitektskolen gennem optagelsesprøve.

Samtidig med studierne spillede han musik og lavede børneteater. De mange eventyr er med på det lange CV med prisbelønnede værker, professorater, priser og legater, og Jens Thomas Arnfred er overbevist om, at det er de mange omveje i livet, der har modnet ham som arkitekt og givet ham blik for, at ”skønheden ofte ligger lige rundt om hjørnet”.

Festforelæsning og medaljeoverrækkelse

Selve Æresmedaljen overrækkes den 3. februar kl.17-21, På Borups Højskole, hvor der vil være festforelæsning ved Jens Thomas Arnfred med musikalske replikker af Carsten Dahl og en efterfølgende reception. Arrangementet er forbeholdt medlemmer af Arkitektforeningen, venner af Jens Thomas Arnfred og Borups højskole.

Med tildelingen af Æresmedaljen, som vedtages af Arkitektforeningens repræsentantskab, følger et livslangt æresmedlemsskab.

Se Jens Thomas Arnfreds cv – uden de tidligere eventyr – nedenfor.

Foto: Jonas Petri, Arkitektforeningen.

Jens Thomas Arnfred kåres til æresmedlem

Kom til festforelæsning og fejring

Fredag den 3. februar kl. 17 – 21 på Borups Højskole

Tilmeld dig her

CV Jens Thomas Arnfred (født 1947)

Udvalgte værker

1978 Tinggården i Herfølge
1981 Stenvadskolen i Farum
1983 Andelsbofællesskabet Jystrup Savværk
1983 UNICEF Supply Center
1985 Crimpgården i Allerød
1987 Blangstedgård
1988 Klubfaciliteter på Vedbæk Havn
1988 Hovedsæde for Rockwool
1989 Dianas Have i Hørsholm
1992 Hestra Parkstad i Borås
2000 Boligbyggeri for AKB i Prinsessegade
2000 Tre Guder i Viken for HSB NV Skåne.
2003 Tårbæk Skole
2004 Kvistgård
2005 Christiania
2006 Crimphuset