Dialogarrangement – Verdens bedste byfortætning

Flere og flere tiltrækkes af livet i Aarhus, og for hvert år vokser byen med ca. 4000 flere indbyggere. Inden for de seneste 10 år er byen vokset både i højden og bredden, og alt tyder på, at den udvikling fortsætter. Men hvordan sikrer vi en udvikling af byen uden at give køb på byens kvaliteter, åndehuller og hvordan hænger fortætning sammen med en bæredygtig udvikling af Aarhus? Det diskuterer vi med borgere, arkitekter og byplanlæggere.

Aarhus Havn

Tidspunkt:

18. august 15.00-18.00

Sted:

Rampen på Dokk1

Arrangeret af:

Arkitektforeningen Østjylland

Kom til dialogmøde om, hvordan vi skaber den gode byfortætning i Aarhus. Mød blandt andet Simon Kjær Hansen, forfatteren til bogen ’Et forsvar for storbyen’ og se premieren på den nye film ”Verdens bedste byfortætning”, som Arkitektforeningen Østjylland lancerer på dagen.

Program

15.00 Velkomst og introduktion til temaet – ved projektleder Arkitekturens Stemme, Trine Lybech Madsen,
15.15 Premiere på filmen ’Verdens bedste byfortætning’ – et input til debatten fra Arkitekturens Stemme, Arkitektforeningen Østjylland.
15.25 Hvorfor byfortætning? af forfatter til bogen ’Et forsvar for storbyen’, Simon Kjær Hansen
16:05 Hvordan udvikles byen til yngre generationer? – ved Studenterrådet ved Aarhus Universitet, formand Peter Stounbjerg

16.15 Kort pause – kaffe og kage

16.35 Hvor skal vi hen i byfortætningen? – ved medlem af Midtbyens Fællesråd, Vibeke Skjøttgaard
16:45 Arkitektens rolle i byudviklingen. Hvordan skaber vi den gode by? – Ved Arkitekt, Søren Martinussen, Associate, BIG
16.55 Paneldebat og spørgsmål fra deltagere om byfortætningen i Aarhus – hvor skal vi hen i fremtiden?

17.55 Opsamling og videre fremfærd

Der vil være mulighed for dialog med aktører i byudviklingen i Aarhus i forbindelse med arrangementet.

Projektet Arkitekturens stemme er støttet af Statens kunstfond.

Arkitektforeningen Østjylland har søsat et projekt, der skal give debatten fagligt modspil og vise, hvad arkitekturen kan bidrage med til byens udvikling.

Arkitekturens stemme

Se mere