Grønne byer og grønne tage

Hvordan kan vi understøtte udviklingen af grønne byer i byplanlægningen og i byggeprojekter? Og kan grønne tage egentlig gøre noget for biodiversiteten? Fynske Planlæggere inviterer til oplæg ved landskabsarkitekt Lisbeth Feldskou.

Tidspunkt:

24.09.2020 kl. 17.00-19.00

Sted:

Nature Impact, Sdr. Hørupvej 130, 5750 Ringe

Arrangeret af:

Fynske Planlæggere

Kom og hør landskabsarkitekt Lisbeth Feldskou fra Odense Kommune fortælle om arbejdet med at finde plads til en offentlig grøn taghave i Odense samt, hvordan vi som kommune kan inspirere bogere, boligforeninger, virksomheder mv.

Lisbeth fortæller også om begrønningsværktøjet “biofaktor” og hvordan Odense Kommune arbejder med at implementere værktøjet i kommune- og lokalplanlægning og dermed bidrage til mere grønt i byudviklingen.

Efter at vi har hørt om Odense Kommunes arbejde vil firmaet Nature Impact præsentere deres arbejde med at udvikle mulighederne for grønne tage. Fra at kun at kunne præsentere sedumtage med en fast blanding af sedumsorter kan de nemlig i dag indbyde arkitekter til at have medbestemmelse på valg af udtryk og formål med det grønne tag.

Gennem et projektforløb med bl.a. Aarhus Universitet og i Aarhus, har de i løbet af sommeren lavet insekttælling på et mindre tag i det centrale Aarhus.

Den endelig rapport er tilgængelig i løbet af vinteren, men universitetet har taget billeder af >66.000 billeder af honningbier og >13.000 billeder af humlebier. Så allerede nu kan de afsløre, at tagene besøges flittigt af insekterne.

Ud over at høre resultaterne fra projektet, skal vi også se test-tage og vi slutter med en let forplejning og mulighed for spørgsmål.

Se mere på: https://www.odense.dk/politik/politikker-og-visioner/byudviklingsplaner/handleplan-for-danmarks-groenneste-storby/9-taghave-i-bymidten

Og https://natureimpact.com/da/hjem/

Kontakt: Hanne Raunsmed på hanan@fmk.dk