DEBAT 23.06.20

Lokalplaner til debat

I de sidste par uger har Arkitektforeningens direktør Lars Autrup været i vælten efter et interview til Politiken Byrum. Han følger her op på debatten.

Foto: Arkitektforeningens direktør Lars Autrup. Laura Stamer

Jeg har de seneste par uger været i vælten, efter jeg gav et interview til Politiken Byrum om, hvordan jeg tænker, at sammenhængen mellem planloven, lokalplaner, byggeloven og Bygningsreglementet kunne forbedres for i højere grad at sikre, fastholde og fremme den arkitektoniske kvalitet.

En del af virakken skyldes, at overskriften blev vinklet en anelse for skarpt af Politiken Byrum, og at jeg dermed blev taget til indtægt for noget, jeg hverken har sagt eller ment. Men jeg tror også, at en del af virakken skyldes, at jeg vitterlig har startet en vigtig debat om et emne, som ligger mange fagfæller på sinde.

Vi kan (forhåbentlig) alle blive enige om, at samspillet mellem det, der bygges, og den offentlige forvaltning ikke er optimalt, og at meget af det byggeri som opføres godt kunne have været af højere akitektonisk kvalitet.

Men hvad er det, der skal til for at vende den negative udvikling? Hvilke redskaber er det, at arkitekter, kommuner og developere har brug for? Det vil vi gerne blive klogere på her i Arkitektforeningen. Vi vil gerne tage debatten fra Avisspalterne og over til rundsbordssamtaler med fagfæller – herunder også dem, som er gået hårdt til mig i debatten.