NYHED 09.04.24

Samtalerækken 'At tale om arkitektur' udkommer som podcast

Gik du glip af vinterens samtalerække "At tale om arkitektur"? Nu kan du podcaste de tre samtaler, som udforsker og udfordrer arkitekters måde at kommunikere på. Samtalerne er optaget til en arrangementrække i Arkitektforeningen og er støttet af Dreyers Fond.

Grafik: Esmeralda Rotne

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

Arkitekter forstår hinanden, men forstår andre hvad arkitekter siger? Og kan andre fagligheder inspirere den måde, arkitekter taler om arkitektur på?

Det satte Arkitektforeningen fokus på med arrangementrækken ‘At tale om arkitektur’, som løb af stablen i vinter og nu udkommer som podcast.

Inspirationen kommer fra den romerske arkitekt Vitruvius, når vi hen over tre samtaler bruger hans begreber til at udforske den måde, vi formidler arkitekturen på – SKØNHED (Venustas), HOLDBARHED (Firmitas) og NYTTE (Utilitas). Med samtalerne bruger vi de samme begreber, bare til at tale om sproget med.

Lyt med, når vært, journalist og arkitekt MAA Holger Dahl går i dybden med det skønne sprog, kunsten at fortælle en engagerende historie, og hvordan man oversætter sit fag – i selskab med nogle af landets bedste formidlere.

Er du arkitekt, og gik du glip af samtalerækken, kan du lytte med og få inspiration, tips og tricks til at udvikle det sprog, du har for dit fag. Du finder podcasten, der hvor du plejer at lytte, eller her:

Episode 1: Det skønne sprog

Til denne første samtale om, hvordan vi taler og skriver om arkitektur, skal det handle om skønhed. Skønhed kommer i mange former og kan både ses og mærkes. Men hvordan sætter vi ord på, hvad der er skønt? Og hvad er et skønt sprog? Lyt med og mød tre fænomenale sprogfolk: filosof og musikhistoriker Søren Schauser, forfatter Josefine Klougart og forfatter og forlægger Asger Schnack.

Episode 2: Den gode historie

Fortæl ikke, hvad du har gjort ved arkitekturen, men hvad arkitekturen gør ved os. Sådan kunne man opsummere denne anden samtale i rækken, som handler om byggestenene for den gode og holdbare historie. Du hører fra tre mesterlige historiefortællere, nemlig journalist Pernille Stensgaard, arkitekt MAA Dan Stubbergaard og filminstruktør Frederikke Aspöck.

Episode 3: Om at oversætte sit fag

I den tredje samtale diskuterer gastronomisk iværksætter Claus Meyer, leder af Grundtvigsk Forum Lise Korsgaard, samt professor i biodiversitet ved Aarhus Universitet Rasmus Ejrnæs, hvordan man kan oversætte sit fag, så andre kan forstå det og se værdien af det.

Lyt her

Samtalerne er optaget live i Arkitektforeningen. Både samtalerække og podcast er støttet af Dreyers Fond. Lyd og podcastproduktion af CAFx.

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør